Kunst

Tomt for ord

Ceal Floyers ribbede postkort-stativ kler ensomheten på Vigelandmuseet.

Ensom majestet: Å plassere Ceal Floyers postkort-stativ i et eget rom, er ikke uten risiko. Foto: Øystein ThorvaldsenEnsom majestet: Å plassere Ceal Floyers postkort-stativ i et eget rom, er ikke uten risiko. Foto: Øystein Thorvaldsen

Et spørsmål om tid (Wish You Were Here)

Vigelandmuseet, Oslo

Står til 14. januar 2024

Man kan vanskelig forestille seg et tomt postkortstativ ha større virkning på sin betrakter enn det Ceal Floyers (f. 1968) arbeid «Wish You Were Here» har i Vigelandmuseet. Idet man når enden av Fontenesalen åpenbarer det svarte metallstativet seg, plassert helt aleine i det røde rommet. Å vie en hel sal til denne skulpturen er risikabelt, det kan fort framstå parodisk. Men den som intet våger, intet vinner, og grepet er forunderlig effektivt.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Kunst

Kunst

Kosmiske dimen­sjoner

Unødig mange verk fra Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum i Herning har i vår reist nordover, tll Kristiansands Kunstsilo.

Kunst

Portretter fra steder

Sanseinntrykkene strømmer på i møte med Kristina C. Karlsens tekstilarbeider.

Essay

«Kroppen er et av de fineste uttrykks­midler som fins»

Else Hagen var svært opptatt av moderne dans. Hvordan påvirket det kunsten hennes?