Kommentar

Historier som drukner

For å beskytte dem på scenen ønsker ikke Oslo Nye Teater anmeldelser av «Fotspor». Ivaretas da teatret som et kunstnerisk rom?

Et trygt rom: I «Fotspor» får ni unge mennesker mellom 16 og 26 år fortelle sine personlige historier. Oslo Nye Teater ønsker ikke anmeldernes kritiske blikk på forestillingen. Foto: Lars OpstadEt trygt rom: I «Fotspor» får ni unge mennesker mellom 16 og 26 år fortelle sine personlige historier. Oslo Nye Teater ønsker ikke anmeldernes kritiske blikk på forestillingen. Foto: Lars Opstad

Lørdag 23. september hadde et helt nyetablert teaterprosjekt – Borgerteatret – premiere på sin første forestilling på Oslo Nye Teater. Da jeg skulle bestille anmelder­billett til «Fotspor», som forestillingen heter, fikk jeg beskjed fra teatret om at de ikke ønsket anmeldelser. Forklaringen var regissørens ønske om å beskytte dem som sto på scenen. I forestillingen forteller ni unge mennesker mellom 16 og 26 år personlige historier om alt fra å ha vært løpegutt for narkotikasalg til å ha blitt født gjennom surrogati, leve med alvorlig psykisk sykdom eller vokse opp under barnevernets omsorg.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kommentar

Du skal ikke tro du er en heltemodig pressemann bare fordi du skaper støy.

Både Astrup og Frølich har fått inn de store hagers selvtillit med morsmelka

Om Høyre stenger meråpent bibliotek, er det årets skandale.