Kringla heimsinsKristendom

Det blødende mennesket

Middelalderen så en likhet mellom menstruasjon og Jesu blødende sår.

DETTE ER IKKE EN VAGINA: Så hva er det da? Det skal vi ikke røpe her i bildeteksten, du er nødt til å lese saken for å få svaret. Vi sier bare at det er en illustrasjon fra en bønnebok. Illustrasjon: Jean le Noir, en gang før 1349. The Metropolitan Museum of ArtDETTE ER IKKE EN VAGINA: Så hva er det da? Det skal vi ikke røpe her i bildeteksten, du er nødt til å lese saken for å få svaret. Vi sier bare at det er en illustrasjon fra en bønnebok. Illustrasjon: Jean le Noir, en gang før 1349. The Metropolitan Museum of Art

I en bønnebok fra 1300-tallet dukker det på side 331 opp en stor og rød figur formet som en mandel. For et moderne menneske, som har vokst opp med seksualundervisning og plansjetegninger av kjønnsorganer, ligner den også påfallende på noe helt annet, men la oss holde oss til det mer nøytrale «mandel» så langt. For det øyet ser, varierer med tid og sted, og her skal det handle om det mennesker i middelalderen så.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kringla heimsins

En norskfødt arkeolog og eventyrer var sentral når det gjaldt å vekke Europas interesse for egyptisk arkeologi. Men identi­teten hans var et mysterium.

I 1901 lovde Rusta­f­jaell å betale 775 pund for et skrin – så forsvant han.

I et essay fra 1937 går Sigrid Undset inn i kjernen av Norges trosskifte – ikke som en fredelig overgang, men som et brudd med en gammel verden.