KOMMENTAR

Latterkick i plysjstolene

Hvorfor blir vi så flirfulle i teatersalen?

FUNNY: Siegfried (Olav Waastad) omfavner Mime (Helene Naustdal Bergsholm) i Nationaltheatrets versjon av «Niebelungens ring». Merk Siegfrieds ironiske kostyme – en tettsittende sykkeltrøye. Foto: Erika HebbertFUNNY: Siegfried (Olav Waastad) omfavner Mime (Helene Naustdal Bergsholm) i Nationaltheatrets versjon av «Niebelungens ring». Merk Siegfrieds ironiske kostyme – en tettsittende sykkeltrøye. Foto: Erika Hebbert

På kino spiser vi popkorn. På konsert klapper vi, plystrer med fingrene og skvalper øl. På diktopplesninger sitter vi musestille og håper at vi ikke glemte å sette mobilen i flymodus. På museum stiller vi oss megetsigende opp foran tilfeldige verk, legger armene i kors og forsøker å pønske ut en intelligent observasjon vi kan dele med sidemannen.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Musikk

Den britiske stats­ministeren går ut mot Øya-aktuelle artister. Det advarer jurist mot

Kulturtirsdag

Gjennom fire tiår har Mette Lilletvedt vevd bilder i det stille i landets periferi. I sommer stiger livsverket frem i Kris­tian­sand Kunsthall.

Medier

Mediene tapte 332 millioner kroner i annonse­inn­tekter i fjor. Nå ber fagfor­enings­leder Steffen Handal om en ny medie­po­litisk kurs.