KOMMENTAR

Latterkick i plysjstolene

Hvorfor blir vi så flirfulle i teatersalen?

FUNNY: Siegfried (Olav Waastad) omfavner Mime (Helene Naustdal Bergsholm) i Nationaltheatrets versjon av «Niebelungens ring». Merk Siegfrieds ironiske kostyme – en tettsittende sykkeltrøye. Foto: Erika HebbertFUNNY: Siegfried (Olav Waastad) omfavner Mime (Helene Naustdal Bergsholm) i Nationaltheatrets versjon av «Niebelungens ring». Merk Siegfrieds ironiske kostyme – en tettsittende sykkeltrøye. Foto: Erika Hebbert

På kino spiser vi popkorn. På konsert klapper vi, plystrer med fingrene og skvalper øl. På diktopplesninger sitter vi musestille og håper at vi ikke glemte å sette mobilen i flymodus. På museum stiller vi oss megetsigende opp foran tilfeldige verk, legger armene i kors og forsøker å pønske ut en intelligent observasjon vi kan dele med sidemannen.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Utdanning

Skole­fors­kere mener det vil være lite gjen­nom­tenkt å fjerne engelsk fra timeplanen til de yngste elevene.

Bøker

Profes­soren tror akade­mi­kerne bommer på mål når de skriver om Jane Austen

Ideer

Idretten er blitt altfor passiv i politiske spørsmål, mener Arild Stavrum. Hans siste roman handler om bryter­mil­jøet i Kris­tian­sund på 1930-tallet.