KOMMENTAR

Latterkick i plysjstolene

Hvorfor blir vi så flirfulle i teatersalen?

FUNNY: Siegfried (Olav Waastad) omfavner Mime (Helene Naustdal Bergsholm) i Nationaltheatrets versjon av «Niebelungens ring». Merk Siegfrieds ironiske kostyme – en tettsittende sykkeltrøye. Foto: Erika HebbertFUNNY: Siegfried (Olav Waastad) omfavner Mime (Helene Naustdal Bergsholm) i Nationaltheatrets versjon av «Niebelungens ring». Merk Siegfrieds ironiske kostyme – en tettsittende sykkeltrøye. Foto: Erika Hebbert

På kino spiser vi popkorn. På konsert klapper vi, plystrer med fingrene og skvalper øl. På diktopplesninger sitter vi musestille og håper at vi ikke glemte å sette mobilen i flymodus. På museum stiller vi oss megetsigende opp foran tilfeldige verk, legger armene i kors og forsøker å pønske ut en intelligent observasjon vi kan dele med sidemannen.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Film

Mens en amerikansk «Hedda» går sin seiersgang, glimrer Ibsen med sitt fravær i norsk film.

Ideer

Bibel­fors­keren viser hvordan ytre høyre bruker bibelsk vold til sin fordel

Kulturuka

Når det kommer til humor, er vi alle autori­teter. Min ekspertdom er at «One Battle After Another» er hysterisk festlig.