Essay

Sett og usett

Hos Marilynne Robinson er fraværet betydningsfullt – både i mellommenneskelig og metafysisk forstand.

Melankoli: I Gilead-kvartettens første bind henvender en døende mann seg til sin seks år gamle sønn. Her ser vi skolegutter i Iowa i 1941, fotografert av Irving Rusinow. Foto: NARA / Wikimedia CommonsMelankoli: I Gilead-kvartettens første bind henvender en døende mann seg til sin seks år gamle sønn. Her ser vi skolegutter i Iowa i 1941, fotografert av Irving Rusinow. Foto: NARA / Wikimedia Commons

Ikke første gang, men andre eller tredje gang jeg leste Marilynne Robinsons roman «Gilead», gjorde åpningen et uutslettelig inntrykk på meg.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Bokmagasinet

Kommentar

Vitsen med bokan­mel­delser er ikke å få folk til å lese.

Nordisk råd

I to tiår hadde Island en fjern­syns­fri dag i uka. Nå er holdningen til ny teknologi en annen.

Intervju

Frihets­be­grepet har lange røtter, hevder Quentin Skinner. Han minner om at det fantes frihet før libe­ra­lismen.