Essay

Sett og usett

Hos Marilynne Robinson er fraværet betydningsfullt – både i mellommenneskelig og metafysisk forstand.

Melankoli: I Gilead-kvartettens første bind henvender en døende mann seg til sin seks år gamle sønn. Her ser vi skolegutter i Iowa i 1941, fotografert av Irving Rusinow. Foto: NARA / Wikimedia CommonsMelankoli: I Gilead-kvartettens første bind henvender en døende mann seg til sin seks år gamle sønn. Her ser vi skolegutter i Iowa i 1941, fotografert av Irving Rusinow. Foto: NARA / Wikimedia Commons

Ikke første gang, men andre eller tredje gang jeg leste Marilynne Robinsons roman «Gilead», gjorde åpningen et uutslettelig inntrykk på meg.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Bokmagasinet

Kommentar

Om da Mummi­trollet finner et pent sted i skogen – men dessverre oppdager at det bor noen der fra før.

Intervju

Jan Erik Vold er både journalist og dikter, sier han. Nå, etter 20 år, legger han ned Voldposten – kanskje.

Kommentar

«Alle» skal gi ut bok. Men noen må faktisk skrive dem.