Essay

Sett og usett

Hos Marilynne Robinson er fraværet betydningsfullt – både i mellommenneskelig og metafysisk forstand.

Melankoli: I Gilead-kvartettens første bind henvender en døende mann seg til sin seks år gamle sønn. Her ser vi skolegutter i Iowa i 1941, fotografert av Irving Rusinow. Foto: NARA / Wikimedia CommonsMelankoli: I Gilead-kvartettens første bind henvender en døende mann seg til sin seks år gamle sønn. Her ser vi skolegutter i Iowa i 1941, fotografert av Irving Rusinow. Foto: NARA / Wikimedia Commons

Ikke første gang, men andre eller tredje gang jeg leste Marilynne Robinsons roman «Gilead», gjorde åpningen et uutslettelig inntrykk på meg.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Bokmagasinet

Fotoessay

Mobil­ka­me­raet gjør foto­gra­fiene våre stadig mer like. Hans-Olav Forsangs bilder utgjør en motkraft.

Intervju

Arbei­der­sio­nis­tene drømte om et sosia­listisk ideal­sam­funn. Historien la utopien i grus.

Kommentar

Er Litteratur-Norge full­sten­dig dominert av identi­tets­po­li­tikken?