Kronikk

Hvem styrer bussen?

Manglende politisk styring over kollektivtransporten i Oslo truer klima- og miljømål.

Melkeruta: Politikerne har delegert bort politisk makt over rutetilbudet til Ruter, skriver forfatteren. Her er Byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav, i april. Foto: Beate Oma Dahle, NTBMelkeruta: Politikerne har delegert bort politisk makt over rutetilbudet til Ruter, skriver forfatteren. Her er Byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav, i april. Foto: Beate Oma Dahle, NTB

Økt biltrafikk gir støy, svevestøv og klimagassutslipp. Derfor er Oslos mål å redusere bilbruken med en tredel innen 2030. Men til tross for mange restriksjoner på bil, går bilbruken i hovedstaden opp: Fra 2012 til 2022 økte kjørelengden per personbil med sju prosent, viser tall fra SSB (fra 3492 kilometer per personbil i 2012, til 3739 kilometer per personbil i 2022). Bilister i Oslo kjører mer bil enn bilister i Rogaland, Telemark, Nordland og Hordaland. Tall fra Fjellinjen viser samme tendens, med en trafikkvekst på nesten 5 prosent fra 2019 til 2022.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kronikk

Vi har gode data på at det går bra med norsk natur. Samtidig tilsier Miljø­di­rek­to­ratets kart at det er full krise. Hvordan kan det ha seg?

Bruk av kunstig intel­ligens kan gjøre livene våre mye bedre eller mye verre. For­skjel­len er politikk.

Barna vi ble tildelt er blitt ofre for en byrå­kratisk skandale