Kronikk

Hvem styrer bussen?

Manglende politisk styring over kollektivtransporten i Oslo truer klima- og miljømål.

Melkeruta: Politikerne har delegert bort politisk makt over rutetilbudet til Ruter, skriver forfatteren. Her er Byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav, i april. Foto: Beate Oma Dahle, NTBMelkeruta: Politikerne har delegert bort politisk makt over rutetilbudet til Ruter, skriver forfatteren. Her er Byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav, i april. Foto: Beate Oma Dahle, NTB

Økt biltrafikk gir støy, svevestøv og klimagassutslipp. Derfor er Oslos mål å redusere bilbruken med en tredel innen 2030. Men til tross for mange restriksjoner på bil, går bilbruken i hovedstaden opp: Fra 2012 til 2022 økte kjørelengden per personbil med sju prosent, viser tall fra SSB (fra 3492 kilometer per personbil i 2012, til 3739 kilometer per personbil i 2022). Bilister i Oslo kjører mer bil enn bilister i Rogaland, Telemark, Nordland og Hordaland. Tall fra Fjellinjen viser samme tendens, med en trafikkvekst på nesten 5 prosent fra 2019 til 2022.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kronikk

Jeg har jobbet i barnehage nesten hele mitt yrkes­ak­tive liv. Hver dag tenker jeg: Hjelp, dette yrket kan jeg ikke bli gammel i!

Tekno­logi­gi­gan­tene får nærmest uhemmet tilgang til norsk kraft og uberørt natur.

Før poli­ti­kerne diskuterer innleie­forbud, må de sikre forsvarlig bemanning i helse­tje­nes­tene.