Kronikk

Hvem styrer bussen?

Manglende politisk styring over kollektivtransporten i Oslo truer klima- og miljømål.

Melkeruta: Politikerne har delegert bort politisk makt over rutetilbudet til Ruter, skriver forfatteren. Her er Byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav, i april. Foto: Beate Oma Dahle, NTBMelkeruta: Politikerne har delegert bort politisk makt over rutetilbudet til Ruter, skriver forfatteren. Her er Byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav, i april. Foto: Beate Oma Dahle, NTB

Økt biltrafikk gir støy, svevestøv og klimagassutslipp. Derfor er Oslos mål å redusere bilbruken med en tredel innen 2030. Men til tross for mange restriksjoner på bil, går bilbruken i hovedstaden opp: Fra 2012 til 2022 økte kjørelengden per personbil med sju prosent, viser tall fra SSB (fra 3492 kilometer per personbil i 2012, til 3739 kilometer per personbil i 2022). Bilister i Oslo kjører mer bil enn bilister i Rogaland, Telemark, Nordland og Hordaland. Tall fra Fjellinjen viser samme tendens, med en trafikkvekst på nesten 5 prosent fra 2019 til 2022.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Kronikk

Indias stats­mi­nister Narendra Modi dyrker rollen som sterk mann. Dermed blir han også et lett offer for folke­vil­jens luner.

Donald Trump og mine­ral­sel­skapet TMC har funnet et juridisk smutthull i forvalt­ningen av inter­na­sjo­nale havområder.

Ledelsen i Norges Bank begikk et grovt landssvik under andre ver­dens­krig.