Essay

Bjørnen våkner

Restaurantserien «The Bear» finner seg selv via et tilbakeskuende musikalsk lydspor.

RICHIE: Spilles av Ebon Moss-Bachrach. Han stjeler showet i sjuende episode i sesong to av «The Bear» – den som heter «Forks» og gir rom for Taylor Swift. Foto: FX/Disney+RICHIE: Spilles av Ebon Moss-Bachrach. Han stjeler showet i sjuende episode i sesong to av «The Bear» – den som heter «Forks» og gir rom for Taylor Swift. Foto: FX/Disney+

Egentlig er det lite overraskende ved at den beste serien på tv også har den beste musikken – eller at den i hvert fall er best på å bruke lyd. Slikt har jo skjedd før. Men det nye med restaurantdramaet «The Bear», produsert av FX og med fersk andresesong tilgjengelig på Disney+, er dens mange musikalske regelbrudd – samt hvor mange låter serien uanstrengt sniker inn i løpet av en liten halvtime. Kan man presentere den samme sangen og så mange sanger med den samme artisten såpass ofte? Og kan man i det hele tatt bruke demoversjoner og liveversjoner på denne måten? Håndboka for filmmusikk og tv-seriemusikk sier garantert nei – men «The Bear» sier ja.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Musikkmagasinet

Intervju

Lang natts ferd

En historisk jødisk konsert med Kringkastings­orkesteret viser musikkens kraft til å leve videre.

Kommentar

Festi­vald­re­peren

Er norsk olje en trussel mot festivaler verden over? Ja – i hvert fall ifølge en ny rapport fra Green Music Australia, kalt «Rain, Heat, Repeat: How Music Fans Are Experiencing Extreme Weather». Her ble 1155 australske festivalpublikummere intervjuet om hvordan klimaendringer og ekstreme værhendelser påvirker deres musikkvaner og festivalopplevelser. Funnene er dårlig nytt for en bransje som allerede er sårbar på grunn av økte kostnader i alle ledd. For festivaler er det essensielt å selge flest mulig billetter tidligst mulig. Men de siste årene har flere festivaler i Australia blitt avlyste på grunn av dårlig forhåndssalg. Rapporten viser hvordan klimaendringer bidrar til dette: Kjøpsvanene endrer seg, for folk venter med å kjøpe billetter til de kan sjekke værmeldingen for arrangementet. Publikum bekymrer seg også for at ekstremvær skal føre til avlysninger i siste liten. 85 prosent av festivaldeltakerne har opplevd det de anser som ekstremvær på en musikkfestival de siste 12 månedene. 34 prosent har blitt mer forsiktige med å kjøpe billetter på grunn av ekstremvær, og andelen stiger til 44 prosent blant de som regelmessig går på konserter. En annen konsekvens rapporten nevner, er hvordan denne usikkerheten får publikum til å prioritere innendørs arenakonserter som er mindre værutsatte.

Kommentar

Opport­u­nisten

Dere har hørt det før, men: Denne uken startet omsider rettssaken mot bransjeringreven, businessmannen og rapperen Sean Combs, aka P. Diddy. Som de fleste har fått med seg, står Combs tiltalt for menneskehandel, seksuelle overgrep og diverse grusomheter, og kan risikere fengsel på livstid. Sjølv nekter han straffskyld. NRK har dekket Diddy-saken overraskende lite, dens svære kulturelle betydning tatt i betraktning. Men i en ny kommentar trekker kulturkommentator Inger Merete Hobbelstad noen lange linjer – blant annet kaller hun Diddy for «musikkbransjens beste nese». Dét er i beste fall en solid overdrivelse, og musikkbransjen er sjølvsagt altfor svær til at en slik setning gir mening.