Den lovpriste Barbie-filmen er ikke annet enn kapitalisme i en ny, sjokkrosa forkledning.

Rosa realisme

PENGER I KASSA: Barbie-filmen kan ved første øyekast virke kulturkritisk, men den er heller et eksempel på at kapitalismen evner å tilpasse seg nye tider, skriver Håkon og Jørgen Thuestad Meyer. Her Ryan Gosling som Ken og Margot Robbie som Barbie. Foto: 2023 Warner Bros. Entertainment Inc

Barbie» må nå regnes for å være en stor suksess. Filmen er blitt hyllet for sin kritiske fremstilling av «Barbie» som et populærkulturelt ikon og for sitt politiske innhold. Filmen utforsker – nærmere bestemt lager satire av – hvilken rolle Barbie har hatt i populærkulturen, og hvor anakronistisk den opprinnelige Barbie har blitt i vår tid. Selskapet som eier Barbie-merkevaren, Mattel, er ikke skjermet for satiren i filmen, og blir fremstilt som både mannsdominert og profittfokusert. Noen mener derfor at filmen har genuint feministisk og antikapitalistisk innhold. En analyse med utgangspunkt i begrepet kapitalistisk realisme, introdusert av kulturteoretikeren Mark Fisher, vil imidlertid utfordre dette.