Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Kronikk

Rosa realisme

Den lovpriste Barbie-filmen er ikke annet enn kapitalisme i en ny, sjokkrosa forkledning.

PENGER I KASSA: Barbie-filmen kan ved første øyekast virke kulturkritisk, men den er heller et eksempel på at kapitalismen evner å tilpasse seg nye tider, skriver Håkon og Jørgen Thuestad Meyer. Her Ryan Gosling som Ken og Margot Robbie som Barbie. Foto: 2023 Warner Bros. Entertainment Inc

Barbie» må nå regnes for å være en stor suksess. Filmen er blitt hyllet for sin kritiske fremstilling av «Barbie» som et populærkulturelt ikon og for sitt politiske innhold. Filmen utforsker – nærmere bestemt lager satire av – hvilken rolle Barbie har hatt i populærkulturen, og hvor anakronistisk den opprinnelige Barbie har blitt i vår tid. Selskapet som eier Barbie-merkevaren, Mattel, er ikke skjermet for satiren i filmen, og blir fremstilt som både mannsdominert og profittfokusert. Noen mener derfor at filmen har genuint feministisk og antikapitalistisk innhold. En analyse med utgangspunkt i begrepet kapitalistisk realisme, introdusert av kulturteoretikeren Mark Fisher, vil imidlertid utfordre dette.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?