På tampen

Forsakelsens kunst

Sigmund Freud spøker i den nye Wham!-dokumentaren.

CLUB TROPICANA: Andrew Ridgeley og George Michael i 1983. Den ene jentefut, den andre skapskeiv. Foto: NetflixCLUB TROPICANA: Andrew Ridgeley og George Michael i 1983. Den ene jentefut, den andre skapskeiv. Foto: Netflix

Uten hovedpersonen er han ingenting. Solbrun, veltrent, et godlynt sidekick med bleika lugg – men også grunn, åndstom, uten anelse om livets dybder. Nei, vi tenker ikke på Ken i Greta Gerwigs «Barbie», men på bifiguren i en annen pastellfarga sommerflick: Andrew Ridgeley i den nye Netflix-dokumentaren om åttitallsduoen Wham!.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Film

Karl Ove Knausgård og Joachim Trier går i dybden om traumer, til­knyt­ning og for­skjel­len mellom filmer og romaner

Kulturuka

Internett-aktivismen tar også nettets form når den treffer gatene: Den er lederløs, spontan, uregjerlig.

Bøker

Aschehoug forlag er til salgs. Medie­fors­ker Helge Rønning håper norske investorer kjenner sin besø­kel­sestid.