På tampen

Forsakelsens kunst

Sigmund Freud spøker i den nye Wham!-dokumentaren.

CLUB TROPICANA: Andrew Ridgeley og George Michael i 1983. Den ene jentefut, den andre skapskeiv. Foto: NetflixCLUB TROPICANA: Andrew Ridgeley og George Michael i 1983. Den ene jentefut, den andre skapskeiv. Foto: Netflix

Uten hovedpersonen er han ingenting. Solbrun, veltrent, et godlynt sidekick med bleika lugg – men også grunn, åndstom, uten anelse om livets dybder. Nei, vi tenker ikke på Ken i Greta Gerwigs «Barbie», men på bifiguren i en annen pastellfarga sommerflick: Andrew Ridgeley i den nye Netflix-dokumentaren om åttitallsduoen Wham!.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Arbeidsliv

Jurist og tidligere styreleder i Fritt Ord mener det er ufor­ståe­lig at fem ansatte måtte slutte.

Teater

På Oslo nye er antallet forestil­linger i 2025 halvert fra året før. Sju av ti lokale teatre må kutte i produk­sjoner, ifølge Spekter.

Film

Netflix vil kjøpe Warner Bros. Det kan få store konse­kvenser for både publikum og filmar­bei­dere, sier redaktør Kjetil Lismoen.