På tampen

Forsakelsens kunst

Sigmund Freud spøker i den nye Wham!-dokumentaren.

CLUB TROPICANA: Andrew Ridgeley og George Michael i 1983. Den ene jentefut, den andre skapskeiv. Foto: NetflixCLUB TROPICANA: Andrew Ridgeley og George Michael i 1983. Den ene jentefut, den andre skapskeiv. Foto: Netflix

Uten hovedpersonen er han ingenting. Solbrun, veltrent, et godlynt sidekick med bleika lugg – men også grunn, åndstom, uten anelse om livets dybder. Nei, vi tenker ikke på Ken i Greta Gerwigs «Barbie», men på bifiguren i en annen pastellfarga sommerflick: Andrew Ridgeley i den nye Netflix-dokumentaren om åttitallsduoen Wham!.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Kommentar

Støtte til eit Israel som drep journa­listar, er kravet for å sleppa til i ameri­kanske, liberale media.

Musikk

Mener NRK kan bli bedre: – Blime står for en musikalsk for­flat­ning

Bøker

Menns historier er under­re­pre­sentert i fiksjonen, ifølge britiske Jude Cook. – Jeg bekymrer meg for at min åtte år gamle sønn ikke vil ha noen litterære helter.