På tampen

Forsakelsens kunst

Sigmund Freud spøker i den nye Wham!-dokumentaren.

CLUB TROPICANA: Andrew Ridgeley og George Michael i 1983. Den ene jentefut, den andre skapskeiv. Foto: NetflixCLUB TROPICANA: Andrew Ridgeley og George Michael i 1983. Den ene jentefut, den andre skapskeiv. Foto: Netflix

Uten hovedpersonen er han ingenting. Solbrun, veltrent, et godlynt sidekick med bleika lugg – men også grunn, åndstom, uten anelse om livets dybder. Nei, vi tenker ikke på Ken i Greta Gerwigs «Barbie», men på bifiguren i en annen pastellfarga sommerflick: Andrew Ridgeley i den nye Netflix-dokumentaren om åttitallsduoen Wham!.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Akademia

Formidling blir stadig litt uglesett i akademia, mener Anne Sverdrup-Thygeson. Både hun og Dag O. Hessen driver med det på fritida.

På tampen

De vovede kjærlig­hets­dik­tene til USAs helse­mi­nister har nådd offent­lig­hetens lys.

Kommentar

Da jeg ble en nyåndelig ung mann.