På tampen

Forsakelsens kunst

Sigmund Freud spøker i den nye Wham!-dokumentaren.

CLUB TROPICANA: Andrew Ridgeley og George Michael i 1983. Den ene jentefut, den andre skapskeiv. Foto: NetflixCLUB TROPICANA: Andrew Ridgeley og George Michael i 1983. Den ene jentefut, den andre skapskeiv. Foto: Netflix

Uten hovedpersonen er han ingenting. Solbrun, veltrent, et godlynt sidekick med bleika lugg – men også grunn, åndstom, uten anelse om livets dybder. Nei, vi tenker ikke på Ken i Greta Gerwigs «Barbie», men på bifiguren i en annen pastellfarga sommerflick: Andrew Ridgeley i den nye Netflix-dokumentaren om åttitallsduoen Wham!.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Utdanning

I går møtte elever og rektorer fra folke­høg­sko­lene opp på Stortinget for å vise motstand mot sti­pend­kutt.

Medier

Folk som har noe å utsette på en bok, har ikke så mye annet å gjøre enn å gå til retten, mener Eva Sannum.

Akademia

Snart rydder satel­litt­forsker Souvik Bose pulten sin i Palo Alto og drar til Norge. Han har fått nok av Trumps forsk­nings­kutt.