Intervju

Skeiver det til

Folkemusikken er både skeiv og mangfoldig, mener Tuva Syvertsen. Å være redd under Pride nekter hun i alle fall.

OVERALT: – Du kan si jeg er folke­musiker. Men i praksis er jeg «all over det motherfucking place», sier Tuva Syvertsen. I poppen, i rappen, i lyrikken, i dramatikken. OVERALT: – Du kan si jeg er folke­musiker. Men i praksis er jeg «all over det motherfucking place», sier Tuva Syvertsen. I poppen, i rappen, i lyrikken, i dramatikken.

Felekassa er slengt over skulderen. Tuva Syvertsen haster ned Tollbugata midt i Oslo og svinger inn i bakgården på et ærverdig 1700-tallsbygg. Her har det alternative folkemusikkbandet Valkyrien Allstars øvingslokale og studio. Det er folk som spiller der nå, så Tuva setter fra seg fela, vi går ut og setter oss ned med utsikt til Kontraskjæret. På dette grøntområdet ved Akershus festning er årets Pride Park nå i ferd med å fylles opp av feststemte skeive – og andre som feirer retten til å være og elske den man vil.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Intervju

Midt i musikk­festen

På lørdag er det duket for Musikkfest, også kjent som Musikkens dag, i store deler av hovedstaden.

Intervju

Etter sviket

Little Simz legger ikke mye imellom på sin nye plate. Hun vil at lytteren skal høre henne i sin råeste form.

Kommentar

Appetitt for selvde­struksjon

David Bowies berømte uttalelse fra 1999, om hvordan han ser internettet som en «alien life form», ikke et verktøy, gjelder dobbelt når vi snakker om kunstig intelligens. «We’re on the cusp of something exhilirating and terrifying», sa rockens fremste kameleon ved årtusenskiftet. Ti år senere stod Bowies bransje, platebransjen, i en dyp krise. For selv om alle med blikket på framtida hadde sett det komme, tok det lang tid for plateselskapene å innse det åpenbare: internett forandret alt, og i løpet av få år gikk vi fra cd-er, via nedlastbare filer, til strømming. Bransjen var dårlig forberedt. Det førte til hva journalist og forfatter Steve Knopper kalte «platebransjens spektakulære fall i den digitale tidsalderen». I Knoppers 2009-bok «Appetite for Self-Destruction» intervjuet han hundrevis av musikkmennesker, han diskuterte bransjens grådighet, mangel på visjoner og egne evne til å havne bakpå. «The end is near», konkluderte han med den gang da.