Solidaritetshuset har delt denne artikkelen med deg.

Solidaritetshuset har delt denne artikkelen

Bli abonnent
DebattTeknologi

Nok tøylesløs profitt på ideenes marked

BARE FIKS DET: Vi har bak oss et tiår med frislipp av sosiale medier uten særlige kjøreregler. Politisk regulering trengs, skriver Anette Trettebergstuen. Her sees Meta-sjef Mark Zuckerberg i en demonstrasjon for regulering i Washington DC i 2018. FOTO: SAUL LOEB, AFP/NTBBARE FIKS DET: Vi har bak oss et tiår med frislipp av sosiale medier uten særlige kjøreregler. Politisk regulering trengs, skriver Anette Trettebergstuen. Her sees Meta-sjef Mark Zuckerberg i en demonstrasjon for regulering i Washington DC i 2018. FOTO: SAUL LOEB, AFP/NTB

Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg hadde en gang et slagord: Det var om å gjøre å «move fast and break things». Hvis du ikke ødelegger ting, beveger du deg ikke raskt nok. Slik kunne Silicon Valley kolonisere kloden og erobre hjerter og tomler. Kina fulgte opp med TikTok.

Jeg tror tiåret vi har bak oss med frislipp av sosiale medier uten særlige kjøreregler, kan få oss til å møte nye utfordringer klokere. Mens konkurransen om herredømme over den kunstige intelligensen (KI) utspiller seg for åpen scene, virker det nå som stadig flere innser at vill, tøylesløs profittmaksimering á la Silicon Valley ikke er så smart. Fordi teknologi er et kraftig verktøy, og vi må sørge for at det brukes til beste for alle.

Mens vi legger hodene i bløt for å bli enige om hvordan vi best skal regulere KI, er arbeidet med å regulere plattform-makt og sosiale medier allerede godt i gang. Vi jobber sammen med EU. Det må vi, fordi plattformene er så store og sterke. Men vi kan ikke bare sitte og vente på at EU skal formulere nye direktiver og forordninger heller.

Så mens vi fortsetter arbeidet med EUs digitale tjenesteforordning, den digitale markedsforordningen og det nye forslaget til mediefrihetsforordning, handler vi også lokalt. Vi skaper rom for dialog, samler kunnskap, utfordrer til åpenhet og jobber nordisk.

Her er noe av det vi jobber med:

  • Jeg har nettopp mottatt et forslag fra norske presseorganisasjoner til hvilke prinsipper de mener bør gjelde for det krevende «samlivet» med plattformene. Dette får vi anledning til å diskutere 15. juni, da jeg har invitert nordiske medier og plattformselskaper til et nytt dialogmøte i departementet.

«Vi kan ikke bare sitte og vente på at EU skal formulere nye direktiver»

  • Vi jobber også med oppfølging av Ytringsfrihetskommisjonen. Det er et stort og viktig arbeid. Jeg har, som en første oppfølging, utfordret TikTok og Meta til å være åpne og presise om hvor store menneskelige ressurser de setter inn på å moderere norsk innhold.
  • Vi ber Medietilsynet gjennomgå plattformselskapenes rapportering om hvordan de arbeider mot desinformasjon. Jeg kommer til å følge opp dette overfor plattformene ved behov, og i min redegjørelse til Stortinget om mediepolitikk og ytringsfrihet til høsten.
  • Norge og de andre Efta-landene ber EU styrke bestemmelsen om nye kjøreregler mellom plattformer og redaktørstyrte medier i den nye mediefrihetsforordningen (EMFA).
  • Vi jobber også sammen med de andre nordiske landene om å følge opp anbefalingene fra Nordisk Ministerråds tenketank om tech og demokrati, som ble fremlagt i april.

Det sies gjerne at løgnen reiser raskere enn sannheten. Derfor kan vi kanskje aldri helt regulere bort det potensialet nye teknologier bærer i seg til å spre hat, usannheter og usunn påvirkning. Prinsippet om ytringsfrihet krever også at vi må tåle ytringer langt utenfor den enkeltes komfortsone.

I dette bildet er to ting minst like viktige som å regulere teknologiplattformene. Det ene er å sørge for at folk er mest mulig motstandsdyktige mot løgner og påvirkning. Det andre er å sørge for at vi fortsatt har troverdige kvalitetsmedier som brukes av mange.

Ingen av delene kommer av seg selv. Nylig ble Norge for syvende år på rad kåret til verdens mest pressefrie land, mens utviklingen gikk i feil retning i svært mange andre land. Dette kan vi være stolte over, men vår lange «seiersrekke» må også fungere som en påminnelse om hva vi har å miste.

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan enkelt registrere deg med

Debatt

Kommuneøkonomi

Dette var særdeles arrogant, Brenna!

Det undrer meg at Tonje Brenna, som er Arbeiderpartiets nestleder, fremste parlamentariker og forhandler, lar det gå polemikk i spørsmålet om kommuneøkonomi. Til NTB rettet hun nylig skyts mot Frp- og Høyre-styrte kommuner og hevdet at de kutter i skatt samtidig som de reduserer i velferden. Det er ikke feil. Men å gjøre debatten om kommuneøkonomi til en klassisk drakamp mellom høyre- og venstresiden i norsk politikk er en fallitterklæring, og en arrogant en som sådan. Når 27 kommuner i Norge er på ROBEK-lista og man ser utsikter til at opp mot hundre kan komme til å ende der i den nærmeste tiden, så er det for enkelt å være polemisk. Vi kan ikke spille politisk ball med velferden vår på den måten, for rødgrønne kommuner sliter også, Brenna. Jeg har vært kommunepolitiker i flere år nå, både i posisjon og i opposisjon.

Israel

Yifat Tomer-Yerushalmi og historien bak lekkasjen

Den 4. november skrev Klassekampen om den israelske generaladvokaten Yifat Tomer-Yerushalmi, som måtte trekke seg etter lekkasjen av en torturvideo. Her er noe av forhistorien til en av de merkeligste sakene som har utspilt seg i Israel den siste tiden. Siden hun ble utnevnt til generaladvokat i 2021, har generalmajor Tomer-Yerushalmi jobbet systematisk for å dekke over krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten begått av IDFs soldater og offiserer på Vestbredden, Gazastripen og i militære interneringssentre. Dette har hun gjort i enda større grad etter oktober 2023. Neddyssingen fungerte godt – helt til saken om sikkerhetsfange S i fangeleiren Sde Teiman 5. juli 2024. Ifølge en klage «sparket soldatene fangen, tråkket på ham, sto på kroppen hans, slo og dyttet ham rundt, blant annet med en batong.

Ukraina

Svar til Byrkjeland

Takk til Gro Byrkjeland for oppmerksomhet i Klassekampen 4. november om vår demonstrasjon i dag mot et statsbudsjett som gjør oss til en del av et vanvittig opprustningskappløp. Det skal i år bevilges 180 milliarder (3,4 prosent av BNP) til militære formål. Det er nær en fordobling i løpet av få år. Det gjør oss ikke mer sikre. Tvert imot. Vi er i ferd med å bli dratt med i en spiral som øker faren for krig. Stadig flere baser og produksjonsanlegg for våpen og ammunisjon, skaper ikke trygghet, men bombemål ved en eventuell konflikt mellom stormaktene.