Ideer

Rødhette

Hedwig Dohm kastet sytøyet, klipte håret og krevde det umulige.

NY SVEIS: ­Hedwig Dohm ville ikke være noens slave. Bildet er fra 1873, samme år som hun krevde stemmerett for tyske kvinner. Foto: Hanns Hanfstaengl, ETH-Bibliothek ZürichNY SVEIS: ­Hedwig Dohm ville ikke være noens slave. Bildet er fra 1873, samme år som hun krevde stemmerett for tyske kvinner. Foto: Hanns Hanfstaengl, ETH-Bibliothek Zürich

Heslig, husket hun det som. Glorete. Som noen-og-åttiåring ble Hedwig Dohm (1831–1919) fortsatt uvel hvis hun tenkte tilbake på teppet hun ble satt til å brodere da hun var femten. Motivet – de store blomstene i grelle farger. Og størrelsen – tekstil­meter på tekstilmeter med ørsmå korssting, reine vidder av kjedsomhet.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Kommentar

Det er ikke bare musikkri­tikken som er blitt servil. Det er hele bransjen.

Musikk

Arild Rønsen og flere andre kriti­ker­ve­te­raner savner den frekke musikk­an­mel­deren

Medier

Chat GPT klarer å gjengi innhold bak beta­lingsmur. Det bekymrer DN-redaktør Magnus Aabech, som nå maner til samarbeid mellom mediene.