DebattLærerutdanning

Hva om?

Kristin Clemet kommenterte 13. mai i Klassekampen ett punkt i mitt innlegg 10. mai om lærerkrisa, nemlig overføringen av lønnsforhandlingene for lærerne fra staten til kommunene. Hun spør hva konsekvensene ville vært dersom dette ikke hadde skjedd. Men hun besvarer ikke spørsmålet. Det skal heller ikke jeg forsøke meg på. Men jeg skal tilføye en ettertanke: Fra 2007 har vi hatt to statsråder i Kunnskapsdepartementet. Dermed har vi fått en ytterligere oppsplitting av ansvaret, fra en statsråd med bredt ansvar, til to statsråder og KS. Det kan være av betydning – jo flere kokker, jo mere søl.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Debatt

Skolegudstjenester

La kirken være hva kirkens er, skolen hva skolens er

Prest Einar Gelius viser blant annet i Klassekampen 15. desember til Grunnlovens paragraf 2 om vår kristne og humanistiske arv som forsvar for skolegudstjenester. Så enkelt er det ikke. Utfordringen fra loven ligger i at mens kristendommen ser verdiene sine som gudegitte, betraktes de i humanismen som menneskeskapte. Loven krever balanse mellom de to verdisynene, men skolegudstjenester skaper slagside for det ene. Paragraf 2 har skapt behov for et livssynsåpent samfunn hvor ulike livssyn ivaretas. Det er den kulturarv vårt samfunn bør videreføre.

Trafikk

Store byers trafikk­pro­blemer

Trafikkproblemene i Norges største byer vokser år for år. Køene blir lengre, lufta blir dårligere, og kollektivsystemene presses til bristepunktet. Likevel forventes det at kommuner og fylker skal bære hovedansvaret for å løse utfordringene. Det holder ikke lenger. Det er urealistisk, og det er uansvarlig. Storbyenes trafikkutfordringer er ikke lokale bagateller.

Religion

Å være åpen

Jeg leser og leser og kan ikke annet enn å tenke at det det handler om er å være åpen. Majoritet minoritet; ingen av oss har valgt. Men vi kan velge å skape fellesskap istedenfor å holde på å snakke om utenforskap. Vi må tåle å være annerledes. Annerledeshet finnes overalt og i oss alle. Samtidig finnes likhetene.