Medier

Ap går tilbake på medieløftet

I 2021 lovte Arbeiderpartiet å sette et tak for hvor mye mediekonsernene kan eie. Etter to år i regjering har partiet snudd.

Holder igjen: Kultur- og medieminister Anette Trettebergstuen (Ap) vil ikke innføre en slik lov som daværende mediepolitiske talsperson Trond Giske lovet i 2021. Foto: Tom Henning BratlieHolder igjen: Kultur- og medieminister Anette Trettebergstuen (Ap) vil ikke innføre en slik lov som daværende mediepolitiske talsperson Trond Giske lovet i 2021. Foto: Tom Henning Bratlie

Schibsted, Amedia og Polaris eier stadig mer av mediemarkedet. I 2020 eide de tre konsernene til sammen 72 prosent av det samlede avisopplaget i Norge. I 2021 økte samme andel til 72,5 prosent, ifølge Medietilsynet.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Musikk

Dukker opp som KI-mat: – Gi meg en prosent

Kulturtirsdag

I en tid preget av lesekrise og leseløft utgjør Brian Dillons nye utgivelse en særlig fruktbar påminnelse om hva det skrevne ord kan bety.

Bøker

Nærmere 100 forfattere og overset­tere har penger utestående hos konkurs­truede Solum Bokvennen. Flere av dem mangler kontrakt.