Musikkfilm

Summertid

Donna Summers datter har lagd film om sin mor – et barn av sin tid.

DONNA SUMMER (1948-2012): Født og formet av etterkrigstidens USA. Foto: Fin Costello/RedfernsDONNA SUMMER (1948-2012): Født og formet av etterkrigstidens USA. Foto: Fin Costello/Redferns

«Love to Love You, Donna Summer»

Regi: Brooklyn Sudano og Roger Ross WIlliams

Album

HBO Documentary Films

I selve åpningsmontasjen til «Love to Love You, Donna Summer» – en ny, nær to timer lang Donna Summer-dokumentar på strømmetjenesten HBO – klippes hits som «I Feel Love» og «Love to Love You Baby» sammen med arkivscener fra subkulturelle dansegulv som lukter skinn, svette og San Francisco, snarere enn schnaps og Stena Line. En vri i tråd med vår tids perspektiv på syttitallets discokultur, nå betraktet som en fortsettelse av snarere enn et brudd med sekstitallets opprørs- og frigjøringskultur.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Essay

Hesteslepp

«Horses» av Patti Smith sprengde grenser i eins eige hovud, skriv Brit Bildøen. I morgon framfører Smith heile albumet i Oslo.

Album

Kong Clifton

Clifton Chenier var zydeco-kongen fra Louisiana som Mick Jagger beundret.

Kommentar

Hvor er jentene?

Forrige uke intervjuet Aftenposten musiker og komponist Kaja Gunnufsen i forbindelse med at kun en av fem utbetalinger fra Tono – som forvalter musikkrettigheter – gikk til kvinner. Gunnufsen mener en av grunnene til denne ubalansen er at kvinner er dårligere til å samarbeide i sine musikalske prosjekter enn menn – og dermed ikke «drar» hverandre frem på samme måte. Hun uttaler at hun «har alltid misunt mennene som møtes i studio for å leke og teste ut ting sammen. Brått har de laget en kjempegod låt eller startet et kult band». Men er det egentlig slik at det er manglende samarbeid og støtte kvinnelige låtskrivere imellom som er grunnen til skjevfordelingen? Jeg mener vi må grave dypere. Ordtaket «når krybben er tom, bites hestene» kan være et godt sted å starte. For hva om det finnes få kvinnelige låtskrivere fordi det er vanskeligere å nå igjennom og få en bit av publishing-kaka? Som igjen gjør at de må kjempe hardere enn gutta for å lykkes? Da kan jeg skjønne at det å dele kunnskap og plass kan bli vanskeligere, og at det oppfattes som at kvinner er dårligere på samarbeid. Så: Hvorfor får de en mindre kakebit? I analysen «Counting the Music Industry: The Gender Gap – A study of gender inequality in the UK Music Industry» av Vick Bain (2019) vises det til grunnleggende strukturelle forskjeller i støtteordninger, synlighet og ressurstildeling mellom kjønn i musikkbransjen i Storbritannia.