Musikkfilm

Summertid

Donna Summers datter har lagd film om sin mor – et barn av sin tid.

DONNA SUMMER (1948-2012): Født og formet av etterkrigstidens USA. Foto: Fin Costello/RedfernsDONNA SUMMER (1948-2012): Født og formet av etterkrigstidens USA. Foto: Fin Costello/Redferns

«Love to Love You, Donna Summer»

Regi: Brooklyn Sudano og Roger Ross WIlliams

Album

HBO Documentary Films

I selve åpningsmontasjen til «Love to Love You, Donna Summer» – en ny, nær to timer lang Donna Summer-dokumentar på strømmetjenesten HBO – klippes hits som «I Feel Love» og «Love to Love You Baby» sammen med arkivscener fra subkulturelle dansegulv som lukter skinn, svette og San Francisco, snarere enn schnaps og Stena Line. En vri i tråd med vår tids perspektiv på syttitallets discokultur, nå betraktet som en fortsettelse av snarere enn et brudd med sekstitallets opprørs- og frigjøringskultur.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Kommentar

Lyttepause

Jeg har et ambivalent forhold til jul. Først av alt er måneden desember krevende for en utflytta østlending bosatt på Vestlandet. Sannsynligheten for snø og sol er minimal mens sannsynligheten for striregn, gråvær og stiv kuling er stor. Måneden er også krevende for oss som på et eller annet vis legger til rette for julekonserter, julebord og juleavslutninger. Desember er tolvtimers arbeidsdager hele måneden i strekk, fylt av gjester og publikum som er glade når de kommer, men fort kan tippe over til å bli en skikkelig julegrinch før de går. Videre har jeg et mildt sagt anstrengt forhold til kjøpegalskapen og syns at gavekjøret er slitsomt. Kloden vår trenger ikke at vi handler en skokk med ting ingen egentlig trenger, spesielt ikke i den tiden vi står i, der ulikhetene i samfunnet blir større og større. Når det er sagt syns jeg juletiden også er voldsomt fin, da den gir meg anledning til å lytte til musikk.

Intervju

Føler seg motar­beidet

Det peker i riktig retning for deler av platebransjen, men prøver noen å stikke kjepper i hjulene?

Konsert

Uten driv

Dirigent Stutzmann klarte ikke å løfte Oslo-filharmoniens Tsjajkovskij.