«Et dukkehjem 2», «Frost» og bestselger-sakprosa: Det er tydelig at hovedstadsteatrene nå prioriterer billettinntekter over kunstnerisk risiko.

Kommersiell teaterhøst

Herlig amerikansk: Det er noe umiskjennelig amerikansk over freidigheten Christiania Teater utviser ved å sette opp «Et dukkehjem 2» – en Broadway-spin-off av Ibsens klassiker. Her ser vi produsent Åsmund Gjønnes Tvedten (t.v), Pia Tjelta, Anne Marit Jacobsen og Ola G. Furuseth. Foto: Annika Byrde, NTB

Et dukkehjem 2»? Jepp, du leste riktig. I høst blir ‘oppfølgeren’ til Henrik Ibsens «Et dukkehjem» satt opp på Christiania Teater i Oslo i form av et stykke som hadde premiere på Broadway i 2017 og er skrevet av en amerikansk dramatiker. Det dreier seg om et slags spin-off produkt av Ibsens klassiker, og det er noe umiskjennelig amerikansk over freidigheten. Et dukkehjem regnes for å være blant de ti mest spilte teaterstykkene på verdensbasis, og nå er altså toeren klar for en Oslo-scene. Pia Tjelta – kanskje det nærmeste norsk teater i dag kommer en ‘teaterdiva’ med et plakatnavn som aleine kan øke billettsalget – er hanket inn til hovedrolla. For selv om dette repertoarvalget nok kan provosere flere enn Ibsen-elskere, er det bare å erkjenne at billettene allerede går unna som bare det. Og til oppsetningens forsvar: På Broadway endte den med å bli dynket i Tony-nominasjoner.

Kommentar