Film

Intim kinoopp­le­velse

Prisvinnende fransk film takler Paris-terroren i 2015.

Etter terroren: Benoît Magimel (Thomas) og Virginie Efira (Mia) fascinerer og engasjerer i «Minner om Paris». Foto: Storytelling MediaEtter terroren: Benoît Magimel (Thomas) og Virginie Efira (Mia) fascinerer og engasjerer i «Minner om Paris». Foto: Storytelling Media

Minner om Paris

(Revoir Paris, Frankrike, 2022) Regi: Alice Winocour Manus: Jean-Stéphane Bron, Marcia Romano, Alice Winocour Drama/ 1t.45min./ Kino

Jeg har fortsatt varme kinominner fra Claude Sautets «Vinterhjerte» i 1993. Den var en oase av emosjonelt intelligent filmkunst med André Dussolier, Daniel Auteuil og Emmanuelle Béart i hovedrollene, og maken til intimt og taktilt (trekant)drama har jeg sjelden opplevet. Da jeg forleden så «Minner om Paris» ble jeg minnet på den opplevelsen. Igjen fikk jeg se en fransk film hvis håndtering av (fortrengte) følelser og fremstilling av relasjoner og interaksjoner – via et handlingsforløp man ikke umiddelbart ser hvor vil ende – fikk meg til å kjenne et dypt engasjement for mennesker som søker sinnsro, tilhørighet, trygghet.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Film

Anmeldelse

En natt i dyreparken

Morsom og småskummel «skrekkfilm» for barn som ikke så lett får mareritt.

Film

After the Hunt

«After the Hunt» bør møtes med mer enn ryggmargsreflekser fra et størknet debattklima.

Film

Roofman

«Roofman» har sjarm, varme og risiko­villighet – samt idiotisk dårlige valg.