Anmeldelse

Kubisten vår

De krevende sammenligningene med Picasso og Léger til tross: Nasjonalmuseets presentasjon av Thorvald Hellesen er en fryd.

Fargefest: Kanskje er ikke Thorvald Hellesen blant verdens fremste kubister, men det er vanskelig å ikke la seg begeistre av paletten hans, som i «Balalaika» (ca. 1914–1916). Begge foto: Børre Høstland, NasjonalmuseetFargefest: Kanskje er ikke Thorvald Hellesen blant verdens fremste kubister, men det er vanskelig å ikke la seg begeistre av paletten hans, som i «Balalaika» (ca. 1914–1916). Begge foto: Børre Høstland, Nasjonalmuseet

Thorvald Hellesen. Kubistisk pioner

Nasjonal­museet

Står til 20. august

Det har visst aldri vært lett å være Thorvald Hellesen. Som norske aviser har gjort godt kjent de siste ukene, fikk kunstnerens eneste utstilling i hjemlandet hard medfart. «En banal koloritt uten det ringeste spor av sjarme», konkluderte Morgenposten i 1919, mens Dagbladets toneangivende anmelder Jappe Nilssen omtalte verkene som «de siste krampetrekninger av en voldført malerkunst».

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Kultur

Erik Rudeng liker å få ting gjort. Da reha­bi­li­te­ringen av Natio­nal­theatret gikk for sakte, rykket han inn.

Kina og usa

Den anerkjente analy­ti­keren Bård Nikolas Vik Steen advarer i en ny bok om at Kinas framvekst er en utfordring for hele Vesten.

Essay

Flannery O’Connors bråkete univers er fylt av blinde og døve, falske profetar og struttande påfuglar.