Anmeldelse

Kubisten vår

De krevende sammenligningene med Picasso og Léger til tross: Nasjonalmuseets presentasjon av Thorvald Hellesen er en fryd.

Fargefest: Kanskje er ikke Thorvald Hellesen blant verdens fremste kubister, men det er vanskelig å ikke la seg begeistre av paletten hans, som i «Balalaika» (ca. 1914–1916). Begge foto: Børre Høstland, NasjonalmuseetFargefest: Kanskje er ikke Thorvald Hellesen blant verdens fremste kubister, men det er vanskelig å ikke la seg begeistre av paletten hans, som i «Balalaika» (ca. 1914–1916). Begge foto: Børre Høstland, Nasjonalmuseet

Thorvald Hellesen. Kubistisk pioner

Nasjonal­museet

Står til 20. august

Det har visst aldri vært lett å være Thorvald Hellesen. Som norske aviser har gjort godt kjent de siste ukene, fikk kunstnerens eneste utstilling i hjemlandet hard medfart. «En banal koloritt uten det ringeste spor av sjarme», konkluderte Morgenposten i 1919, mens Dagbladets toneangivende anmelder Jappe Nilssen omtalte verkene som «de siste krampetrekninger av en voldført malerkunst».

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Horisont

Hvor mye lenger kan det globale sør fortsette å spille den samme rolla i et system som nekter å høre på dem?

Forsvar

Vi trenger alle typer infra­struktur, sier forsvars­sjefens talsperson Eystein Kvarving. Likevel utelukker Forsvaret å kjøpe tilbake marine­basen Olavsvern i Tromsø.

7. oktober

Marerittet har blitt hverdag. Men om natten ligger vi våkne og teller levende gisler, døde pale­sti­nere og hatefulle taler om evig krig.