Anmeldelse

Kubisten vår

De krevende sammenligningene med Picasso og Léger til tross: Nasjonalmuseets presentasjon av Thorvald Hellesen er en fryd.

Fargefest: Kanskje er ikke Thorvald Hellesen blant verdens fremste kubister, men det er vanskelig å ikke la seg begeistre av paletten hans, som i «Balalaika» (ca. 1914–1916). Begge foto: Børre Høstland, NasjonalmuseetFargefest: Kanskje er ikke Thorvald Hellesen blant verdens fremste kubister, men det er vanskelig å ikke la seg begeistre av paletten hans, som i «Balalaika» (ca. 1914–1916). Begge foto: Børre Høstland, Nasjonalmuseet

Thorvald Hellesen. Kubistisk pioner

Nasjonal­museet

Står til 20. august

Det har visst aldri vært lett å være Thorvald Hellesen. Som norske aviser har gjort godt kjent de siste ukene, fikk kunstnerens eneste utstilling i hjemlandet hard medfart. «En banal koloritt uten det ringeste spor av sjarme», konkluderte Morgenposten i 1919, mens Dagbladets toneangivende anmelder Jappe Nilssen omtalte verkene som «de siste krampetrekninger av en voldført malerkunst».

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Mer fra Klassekampen

Svalbard

Gruve­veteran Robert Hermansen (86) frykter selskaper fra andre land vil overta dersom den norske kulldrifta legges ned på Svalbard.

Kronikk

Metoo-syndene synes å berettige en straff på livstid. Skal ikke nåde gå for rett?

Analyse

Bernie Sanders og Alexandria Ocasio-Cortez gjør lurt å rette sin kamp mot «oli­gar­kiet» og ikke mot «fa­scis­men», mener historiker.