DebattUtdanning

Hva skal skolen lære bort om kjønn?

Arkivillustrasjon: Knut Løvås, knutlvas@gmail.com Arkivillustrasjon: Knut Løvås, knutlvas@gmail.com

Som ansvarlige voksne må vi ta oss tid til å reflektere rundt hvordan skolens undervisning kan være med å påvirke barn og unge. Ikke minst i hvilken retning. Å ikke ta en vurdering av mulige utfall, vil etter min mening være uforsvarlig.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Debatt

For

Spørsmål til Søreide

Det heter at Norge er et demokrati. Men kan det stemme hvis de som har et annet syn på krigen i Ukraina, blir mistenkt for å være kjøpt og betalt av Russland? Betyr ikke demokrati at man vil diskutere med sine meningsmotstandere?.

Israel

Hvit­vas­king av Israels overgrep

Halvor Fosli kommer med nye utfordringer (Klassekampen 20. mai) uten å svare på de daglige krigsforbrytelsene i Gaza. Jeg vil ikke gå inn i en whataboutisme-diskusjon, men holde fokus på de alvorlige overgrepene som mange nå omtaler som folkemord. Fosli tviler på rapporter fra FN, Amnesty og B’Tselem, men stoler på High-Level Military Group (HLMG)-rapporten Situation in the State of Palestine. Jeg har lest rapporten og undersøkt gruppen bak. HLMG er ikke uavhengig, men et nettverk av proisraelske militæreksperter etablert av Friends of Israel Initiative (FOII), en gruppe med mål om å beskytte Israels omdømme. Rapporten baserer seg kun på materiale fra den israelske hæren (IDF), uten tilgang til Gaza eller dialog med palestinske ofre.

Fascisme

Lite lure lettvint­heter

Det er uklart hva Klassekampens redaktør Mari Skurdal vil med sin kritikk av meg på kommentarplass 21. mai. Til det er den for lettvint og lite konkret, siden den i liten grad er knyttet til sitater fra noe jeg har sagt eller skrevet. Når Skurdal framstiller det som om jeg mener Norge «er et førkrigssamfunn hvor fascismen lurer bak hver sving» er det helt uten grunnlag, og hennes sammenligning med George W. Bush er bare dypt usaklig. Skurdal hevder til og med at min holdning til høyresidens kulturkrigere ikke er «særlig demokratisk».