Ideer

Bella Ciao

Dubravka Ugrešićs kritikk av nasjonal­ismen gjorde henne til persona non grata i Krotia. Nå er hun død – og om­favnes av dem som kritiserte henne.

EKSILETS STEMME: Som antinasjonalist og feminist ble Dubravka Ugrešić nærmest utstøtt av sine landsmenn. Hun skrev fra Nederland de siste 30 årene av sitt liv. Foto: Erven Steye Raviez, Hollandse HoogteEKSILETS STEMME: Som antinasjonalist og feminist ble Dubravka Ugrešić nærmest utstøtt av sine landsmenn. Hun skrev fra Nederland de siste 30 årene av sitt liv. Foto: Erven Steye Raviez, Hollandse Hoogte

Lørdag 18. mars, dagen etter at Dubravka Ugrešić forlot denne verden, ble kista hennes båret ut av en herskapelig villa i sentrum av Amsterdam – byen som var hennes hjem de siste tre tiårene – til tonene av «Bella Ciao». Hva kunne vel passe bedre som utgangslåt for en som Ugrešić, opposisjonell inntil det siste?

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Kommentar

Det er ikke bare musikkri­tikken som er blitt servil. Det er hele bransjen.

Musikk

Arild Rønsen og flere andre kriti­ker­ve­te­raner savner den frekke musikk­an­mel­deren

Medier

Chat GPT klarer å gjengi innhold bak beta­lingsmur. Det bekymrer DN-redaktør Magnus Aabech, som nå maner til samarbeid mellom mediene.