Det er ikke hver dag man besøker en like overbevisende visjon av helvete som det Emil Finnerud har skapt på Melk.

Djevelens verksted

GUFFENT: Emil Finneruds helvete er ikke brolagt med gode intensjoner, men dekket av den type plast som man vil bruke for å skjule en grusom forbrytelse. Begge foto: Christian Tunge

Helvete ligger som kjent og lurer rundt neste gatehjørne, og noen ganger kan det være det manifesterer seg innenfor kunstinstitusjonens vegger. For eksempel på Melk i Oslo når Emil Finnerud smeller opp sin andre solide installasjon (den første, «Death Drive» var å se på NoPlace i 2019). I kunstverdenen er det temmelig åpent hva man kaller for installasjon , men i det tilfellet snakker vi virkelig om å utnytte hele rommet: Lokalet, som pleier å være en hvit kube, er blitt til en mørk hule, og scenarioet er litt som om Ivo Caprino hadde laget en episode av «Dexter». I tillegg er dette mørkt på så mange måter.

Mer fra Klassekampen