Helt ut hit skulle banen gå. Sett med dagens øyne er det helt riktig tenkt, sier Erlend Grøner Krogstad.
Glupske rulletrapper, sosiologiske linjer og taggernes hovedkvarter. T-banen i Oslo har fått sin lekne biografi.
Det er ikke hver dag man besøker en like overbevisende visjon av helvete som det Emil Finnerud har skapt på Melk.
Melk, Oslo
Står til 2. april
Helvete ligger som kjent og lurer rundt neste gatehjørne, og noen ganger kan det være det manifesterer seg innenfor kunstinstitusjonens vegger. For eksempel på Melk i Oslo når Emil Finnerud smeller opp sin andre solide installasjon (den første, «Death Drive» var å se på NoPlace i 2019). I kunstverdenen er det temmelig åpent hva man kaller for installasjon , men i det tilfellet snakker vi virkelig om å utnytte hele rommet: Lokalet, som pleier å være en hvit kube, er blitt til en mørk hule, og scenarioet er litt som om Ivo Caprino hadde laget en episode av «Dexter». I tillegg er dette mørkt på så mange måter.