Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

Djevelens verksted

Det er ikke hver dag man besøker en like overbevisende visjon av helvete som det Emil Finnerud har skapt på Melk.

GUFFENT: Emil Finneruds helvete er ikke brolagt med gode intensjoner, men dekket av den type plast som man vil bruke for å skjule en grusom forbrytelse. Begge foto: Christian Tunge

Emil Finnerud

Melk, Oslo

Står til 2. april

Helvete ligger som kjent og lurer rundt neste gatehjørne, og noen ganger kan det være det manifesterer seg innenfor kunstinstitusjonens vegger. For eksempel på Melk i Oslo når Emil Finnerud smeller opp sin andre solide installasjon (den første, «Death Drive» var å se på NoPlace i 2019). I kunstverdenen er det temmelig åpent hva man kaller for installasjon , men i det tilfellet snakker vi virkelig om å utnytte hele rommet: Lokalet, som pleier å være en hvit kube, er blitt til en mørk hule, og scenarioet er litt som om Ivo Caprino hadde laget en episode av «Dexter». I tillegg er dette mørkt på så mange måter.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?