IntervjuKunst

Vitnesbyrd fra en krig

Marc Chagall var ikke bare kjærlighetens og drømmenes maler. I 1930- og 40-årene tok holocaust en stor plass i hans verk.

MELANKOLSK: I 1933 malte Marc Chagall «Ensomhet». – Det er et sorgfullt bilde, en reaksjon på det som var i ferd med å skje, sier kurator Caroline Ugelstad. Foto: Tel Aviv Museum of Art. © BONO / Chagall ®MELANKOLSK: I 1933 malte Marc Chagall «Ensomhet». – Det er et sorgfullt bilde, en reaksjon på det som var i ferd med å skje, sier kurator Caroline Ugelstad. Foto: Tel Aviv Museum of Art. © BONO / Chagall ®

Raphael har malt ham, Rembrandt har malt ham, og Paul Gauguin har malt ham – kunsthistoriens framstillinger av Jesus på korset er utallige. Men Marc Chagalls skildring av korsfestelsen skiller seg likevel ut i mengden. På 1930-tallet, da forfølgelsen av jødene tiltok for alvor, begynte kunstneren å avbilde Jesus som en jødisk martyr.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Kunst

Kunst

Kosmiske dimen­sjoner

Unødig mange verk fra Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum i Herning har i vår reist nordover, tll Kristiansands Kunstsilo.

Kunst

Portretter fra steder

Sanseinntrykkene strømmer på i møte med Kristina C. Karlsens tekstilarbeider.

Essay

«Kroppen er et av de fineste uttrykks­midler som fins»

Else Hagen var svært opptatt av moderne dans. Hvordan påvirket det kunsten hennes?