John Hattie ble både guru og hoggestabbe i Skole-Norge. Nå er den omstridte utdanningsforskeren tilbake, og det er teknologien i skolen det går utover.

Mannen med to streker under svaret

Mann for sin hatt: John Hattie har fått både ris og ros for skoleforskningen sin. Kritikken mener han bør rettes til dem som bruker forskningen hans feil. Foto: Ingar Storfjell,| Aftenposten/NTB

En aprildag i 2015 var det duket for en stor begivenhet i Kilden kulturhus i Kristiansand. Salen var full, forventningene var høye. Hver billett kostet 4700 kroner. På scenen sto ikke Prince eller Madonna – nei da, det var en forsker fra New Zealand med dressjakke og Powerpoint-presentasjon. Forskeren var John Hattie, og i salen satt skoleledere, lærere, lokalpolitikere og byråkrater. Om de ikke allerede var smittet av «Hattie-feberen» som gikk som en farsott gjennom Skole-Norge, var det i alle fall høy smittefare på dette arrangementet. Aftenposten var til stede og rapporterte, og i pausen møtte de en rektor som kunne melde at «så langt har foredraget vært fantastisk. Han er en guru».

Moderne tider