Teater

Det umulige forsøket

Styrken i «Ei kvinnes kampar og forvandlingar» ligger i avstanden mellom mor og sønn

I SIN EGEN VERDEN: Sønnen (Emil Johnsen) fører ordet i «Ei kvinnes kampar og forvandlingar». Moren (Sigrid Husjord) enser ham ikke. FOTO: PERNILLE SANDBERGI SIN EGEN VERDEN: Sønnen (Emil Johnsen) fører ordet i «Ei kvinnes kampar og forvandlingar». Moren (Sigrid Husjord) enser ham ikke. FOTO: PERNILLE SANDBERG

Ei kvinnes kampar og forvandlingar

Av Édouard Louis

Det Norske Teatret

Regi: Kjersti Horn

Med: Emil Johnsen og Sigrid Husjord

Da jeg leste Edouard Louis’ roman «En kvinnes frigjøring» , irriterte jeg meg over at den handlet så mye om ham selv. I boken skriver han om moren, som etter å ha fått barn som 18-åring, blir bundet til hjemmet, til fattigdom og til voldelige menn. Portrettet er fylt av kjærlighet og refleksjoner rundt kvinnens plass i den franske arbeiderklassen, men Louis lykkes aldri med å se moren som noe mer enn en mor. Familierelasjonen ligger som et slør over fortelllingen, og historien om morens frigjøring ses bare i lys av forfatterens egen klassereise.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Teater

Dans

Dandyism

Patrick Zizas «Dandyism» reduserer kongolesisk kultur til useriøst klovneri.

Teater

Hamlet

At Mads Ousdal er dyktig, gjør ikke «Hamlet» for én skuespiller til godt teater.

Teater

Hvis byen lyser

«Hvis byen lyser» freistar å fange Stavangers sjel, men fangar først og fremst det lokale publikummets attkjenning.