Teater

Det umulige forsøket

Styrken i «Ei kvinnes kampar og forvandlingar» ligger i avstanden mellom mor og sønn

I SIN EGEN VERDEN: Sønnen (Emil Johnsen) fører ordet i «Ei kvinnes kampar og forvandlingar». Moren (Sigrid Husjord) enser ham ikke. FOTO: PERNILLE SANDBERGI SIN EGEN VERDEN: Sønnen (Emil Johnsen) fører ordet i «Ei kvinnes kampar og forvandlingar». Moren (Sigrid Husjord) enser ham ikke. FOTO: PERNILLE SANDBERG

Ei kvinnes kampar og forvandlingar

Av Édouard Louis

Det Norske Teatret

Regi: Kjersti Horn

Med: Emil Johnsen og Sigrid Husjord

Da jeg leste Edouard Louis’ roman «En kvinnes frigjøring» , irriterte jeg meg over at den handlet så mye om ham selv. I boken skriver han om moren, som etter å ha fått barn som 18-åring, blir bundet til hjemmet, til fattigdom og til voldelige menn. Portrettet er fylt av kjærlighet og refleksjoner rundt kvinnens plass i den franske arbeiderklassen, men Louis lykkes aldri med å se moren som noe mer enn en mor. Familierelasjonen ligger som et slør over fortelllingen, og historien om morens frigjøring ses bare i lys av forfatterens egen klassereise.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Teater

Barneteater

Nysgjer­rigper

Ei opplevingsrik framsyning som gir mat til undringa hjå dei minste.

Teater

Døde menn og tørste ­kvinner

«Døde menn og tørste kvinner» er et ambisiøst verk om tida, verden og menneskene.

Teater

Mennesket og Maskinen

«Mennesket og Maskinen» er eit døme på at teater kan vere lengt meir enn det vi tradisjonelt trur det er.