IntervjuKunst

Vandrende motsetning

Asger Jorns mangefasetterte kunstnerskap har havnet i skyggen av hans malerier. Men dansken var en spesialist i antispesialisering.

DOMINERER: Fortellingen om Asger er dominert av hans ekspresjonistiske malerier. «Résistance masculin (Maskulin motstand)» (1953) vises nå i utstillingen «Open Creation and Its Enemies» i Valencia. FOTO: MUSEUM JORN, SILKEBORGDOMINERER: Fortellingen om Asger er dominert av hans ekspresjonistiske malerier. «Résistance masculin (Maskulin motstand)» (1953) vises nå i utstillingen «Open Creation and Its Enemies» i Valencia. FOTO: MUSEUM JORN, SILKEBORG

Da den toneangivende og respekterte kunsthistorikeren Benjamin Buchloh bladde seg gjennom «Mémoires» og «Fin de Copenhague», de sjangeroverskridende bøkene til den danske kunstneren Asger Jorn og den franske filosofen Guy Debord fra slutten av 1950-tallet, var det noe han ikke fikk til å stemme.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Kunst

Kunst

Kosmiske dimen­sjoner

Unødig mange verk fra Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum i Herning har i vår reist nordover, tll Kristiansands Kunstsilo.

Kunst

Portretter fra steder

Sanseinntrykkene strømmer på i møte med Kristina C. Karlsens tekstilarbeider.

Essay

«Kroppen er et av de fineste uttrykks­midler som fins»

Else Hagen var svært opptatt av moderne dans. Hvordan påvirket det kunsten hennes?