Essay

Direktører på viddene

Nasjonalmuseets ledelse har øyensynlig ikke noe begrep om hva kanon er, skriver kunsthistoriker Steinar Gjessing.

TØMMER BEGREPET: Det er oppsiktsvekkende at Nasjonalmuseets direktør Karin Hindsbo (her sammen med samlingsdirektør Stina Högkvist) så lettvint kan tømme kanonbegrepet for innhold, skriver Steinar Gjessing. FOTO: ADRIAN ØHRN JOHANSENTØMMER BEGREPET: Det er oppsiktsvekkende at Nasjonalmuseets direktør Karin Hindsbo (her sammen med samlingsdirektør Stina Högkvist) så lettvint kan tømme kanonbegrepet for innhold, skriver Steinar Gjessing. FOTO: ADRIAN ØHRN JOHANSEN

I et intervju i Klassekampen (20. januar) foregir Nasjonalmuseets direktør Karin Hindsbo og samlingsdirektør Stina Högkvist å forholde seg til den kritikk jeg har reist mot museet. I en ellers jovial og kollegial tone, stiliserer de min posisjon som gammel mannlig kunsthistoriker – en som antagelig mener at en basisutstilling «skal stå i hundre år» og at utvalget av kunst skal være «hugget i sten» – mens de selv ubetinget er på parti med samtiden og fremtiden. Emfatisk poengterer de at deres nyskapende samlingsutstilling «er blitt til gjennom aktive valg», og at deres rullerende presentasjoner «er i takt med moderne, tidsriktig museumsdrift» (Aftenposten 20. januar).

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Kunstig intelligens

De lærde strides om Musks KI-leksikon

Statsbudsjett

Sjeføkonom Jan Ludvig An­dre­assen meiner at venstre­sida vil tape arbei­dar­klassen om dei ikkje kuttar meir i skattane.

Ukraina

Ukrainske korrup­sjons­je­gere har avdekket underslag av milliarder som skulle beskytte energi­sek­toren mot russiske angrep. I sentrum står en nær venn av president Volodymyr Zelenskyj.