Essay

Direktører på viddene

Nasjonalmuseets ledelse har øyensynlig ikke noe begrep om hva kanon er, skriver kunsthistoriker Steinar Gjessing.

TØMMER BEGREPET: Det er oppsiktsvekkende at Nasjonalmuseets direktør Karin Hindsbo (her sammen med samlingsdirektør Stina Högkvist) så lettvint kan tømme kanonbegrepet for innhold, skriver Steinar Gjessing. FOTO: ADRIAN ØHRN JOHANSENTØMMER BEGREPET: Det er oppsiktsvekkende at Nasjonalmuseets direktør Karin Hindsbo (her sammen med samlingsdirektør Stina Högkvist) så lettvint kan tømme kanonbegrepet for innhold, skriver Steinar Gjessing. FOTO: ADRIAN ØHRN JOHANSEN

I et intervju i Klassekampen (20. januar) foregir Nasjonalmuseets direktør Karin Hindsbo og samlingsdirektør Stina Högkvist å forholde seg til den kritikk jeg har reist mot museet. I en ellers jovial og kollegial tone, stiliserer de min posisjon som gammel mannlig kunsthistoriker – en som antagelig mener at en basisutstilling «skal stå i hundre år» og at utvalget av kunst skal være «hugget i sten» – mens de selv ubetinget er på parti med samtiden og fremtiden. Emfatisk poengterer de at deres nyskapende samlingsutstilling «er blitt til gjennom aktive valg», og at deres rullerende presentasjoner «er i takt med moderne, tidsriktig museumsdrift» (Aftenposten 20. januar).

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Reportasje

Tønes skriv om ting som alle kjenner til, men som ingen har skrive låtar om. Det gjeld også når det er jul.

Kringsjå

Nitti­tal­let var et eneste langt forvarsel om trumpismen. Men vi overså tegnene.

Usa

I dag kommer den hele og fulle sannheten om Jeffrey Epstein (kanskje) for en dag