Essay

Direktører på viddene

Nasjonalmuseets ledelse har øyensynlig ikke noe begrep om hva kanon er, skriver kunsthistoriker Steinar Gjessing.

TØMMER BEGREPET: Det er oppsiktsvekkende at Nasjonalmuseets direktør Karin Hindsbo (her sammen med samlingsdirektør Stina Högkvist) så lettvint kan tømme kanonbegrepet for innhold, skriver Steinar Gjessing. FOTO: ADRIAN ØHRN JOHANSENTØMMER BEGREPET: Det er oppsiktsvekkende at Nasjonalmuseets direktør Karin Hindsbo (her sammen med samlingsdirektør Stina Högkvist) så lettvint kan tømme kanonbegrepet for innhold, skriver Steinar Gjessing. FOTO: ADRIAN ØHRN JOHANSEN

I et intervju i Klassekampen (20. januar) foregir Nasjonalmuseets direktør Karin Hindsbo og samlingsdirektør Stina Högkvist å forholde seg til den kritikk jeg har reist mot museet. I en ellers jovial og kollegial tone, stiliserer de min posisjon som gammel mannlig kunsthistoriker – en som antagelig mener at en basisutstilling «skal stå i hundre år» og at utvalget av kunst skal være «hugget i sten» – mens de selv ubetinget er på parti med samtiden og fremtiden. Emfatisk poengterer de at deres nyskapende samlingsutstilling «er blitt til gjennom aktive valg», og at deres rullerende presentasjoner «er i takt med moderne, tidsriktig museumsdrift» (Aftenposten 20. januar).

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Mer fra Klassekampen

Medier

Det gjensto bare å signere den nye tariff­av­talen, trodde Norsk Journa­listlag. Nå må de i stedet møte Virke hos Riksmek­leren.

Essay

Mennesket prøver å kontrol­lere verden. Vi må gi slipp, mener Hartmut Rosa.

Storbritannia

Dårlige lokalvalg og menings­målinger viser at Keir Starmer må endre kurs, mener Labour-­politiker Martin Abrams.