Fokus

Bare irrelevante mausoleer?

Det kan se ut som våre store kultur­institusjoner har mistet selvtilliten.

I katalogen til vårt nye Nasjonalmuseums åpningsutstilling «Jeg kaller det kunst» skrev institusjonens ansatte at dagens unge oppfatter museet som «et irrelevant mausoleum». Institusjonen som framfor alle andre skal forvalte og formidle den norske kunsthistorien, har åpenbart ikke særlig tiltro til sin samling, kunnskap og formidlingsevne.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Fokus

Alle redak­sjoner med respekt for seg selv bør forby KI-generert tekst.

Vår tids problemer krever en slag­kraf­tig historie.

Kan Hermés spille vingback?