Teater

– Reaksjonært program

Teatrene har tapt store penger siden pandemien startet. Det gir seg utslag i mindre ambisiøse oppsetninger, mener kritikere.

GJENBRUK: Kungliga Operan i Stockholm har i høst satt opp Mozarts «Tryllefløyten». Til våren kommer operaen med syngende bjørner til Det Norske Teatret – med samme scenografi, kostymer og regissør. Foto: Carl ThorborgGJENBRUK: Kungliga Operan i Stockholm har i høst satt opp Mozarts «Tryllefløyten». Til våren kommer operaen med syngende bjørner til Det Norske Teatret – med samme scenografi, kostymer og regissør. Foto: Carl Thorborg

– Det er typisk at teatrene sier at økonomien ikke påvirker repertoaret – som om det er skjermet, sier Aftenpostens teaterkritiker Per Christian Selmer-Anderssen til Klassekampen.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Teater

Kommentar

Kultur­krigen

Ukrainere demonstrerer mot Nationaltheatrets oppsetning av «Onkel Vanja». Har de et poeng?

Teater

Onkel Vanja

Hanne Tømtas regi av Anton Tsjekhovs «Onkel Vanja» viser hvordan livet både er uutholdelig og håpefullt.

Teater

The Great Yes, The Great No

Sør-Afrikas «grand old man» opna Festspillene.