Teater

– Reaksjonært program

Teatrene har tapt store penger siden pandemien startet. Det gir seg utslag i mindre ambisiøse oppsetninger, mener kritikere.

GJENBRUK: Kungliga Operan i Stockholm har i høst satt opp Mozarts «Tryllefløyten». Til våren kommer operaen med syngende bjørner til Det Norske Teatret – med samme scenografi, kostymer og regissør. Foto: Carl ThorborgGJENBRUK: Kungliga Operan i Stockholm har i høst satt opp Mozarts «Tryllefløyten». Til våren kommer operaen med syngende bjørner til Det Norske Teatret – med samme scenografi, kostymer og regissør. Foto: Carl Thorborg

– Det er typisk at teatrene sier at økonomien ikke påvirker repertoaret – som om det er skjermet, sier Aftenpostens teaterkritiker Per Christian Selmer-Anderssen til Klassekampen.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Teater

Teater

Døde menn og tørste ­kvinner

«Døde menn og tørste kvinner» er et ambisiøst verk om tida, verden og menneskene.

Teater

Mennesket og Maskinen

«Mennesket og Maskinen» er eit døme på at teater kan vere lengt meir enn det vi tradisjonelt trur det er.

Dans

Rave Lucid

Du har ikke vært på en fetere klubb enn «Rave Lucid».