Kunst

Besøkstallene stuper

På ett år har to nye gigantmuseer åpnet i Oslo sentrum. Det merker Astrup Fearnley, Kunstnernes Hus og Henie Onstad.

NYE NABOER: Ved Astrup Fearnley er besøkstallene nesten halvert siden 2019. Direktør Solveig Øvstebø vedgår at hun merker konkurransen fra Munch- og Nasjonalmuseet. Foto: Torstein Bøe, NTBNYE NABOER: Ved Astrup Fearnley er besøkstallene nesten halvert siden 2019. Direktør Solveig Øvstebø vedgår at hun merker konkurransen fra Munch- og Nasjonalmuseet. Foto: Torstein Bøe, NTB

«I dag får vi alle et nytt hus, og kunsten får et nytt hjem», sa dronning Sonja da hun klippet over snora og åpnet Nasjonalmuseet 11. juni. Og det nye huset er vitterlig blitt et «hjem som favner oss alle».

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Kunst

Beatriz González

Beatriz González’ billedforflytninger samtaler med vestlig pop- og konseptkunst, men insisterer på å være noe annet og kolombiansk.

Kunst

The First Homo­sexuals: The Birth of a New Identity 1869–1939

Kunst

A Reality Made of Breach

Ane Graffs sofistikerte installasjon vrenger menneskekroppen, men er for opptatt av å forklare seg selv.