Teater

I åndenes makt

«Eadnemáddu» er en begivenhet.

SORGTUNGT: «Eadnemáddu» spilles med humor og overskudd, men det hviler et tungt alvor over forestillingen. Sara Margarethe Oskal spiller en mor som har mistet sin datter. FOTO: DAG JENSSENSORGTUNGT: «Eadnemáddu» spilles med humor og overskudd, men det hviler et tungt alvor over forestillingen. Sara Margarethe Oskal spiller en mor som har mistet sin datter. FOTO: DAG JENSSEN

Eadnemáddu

Av Siri Broch Johansen

Det Norske Teatret

Regi: Pia Maria Roll

Komponist: Ánndaris Rimpi

Med: Kirsti Stubø, Niklas Gundersen, Joachim Rafaelsen, Sara Margrethe Oskal og Ole-Henrik Bjørkmo Lifjell

En mor har mistet en datter og en mann har utført forferdelige handlinger. Men problemstillingene «Eadnemáddu» reiser, er større enn dette. Forestillingens bakteppe er 1600-tallets hekseprosesser i Finnmark, koloniseringen av samiske områder, forholdet mellom mennesker og natur, og fraflyttingen fra distriktene. I Siri Broch Johansens dypt poetiske tekst henger alt sammen med alt. Den sirkulære tidslinja brytes i det konkrete her og nå.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Teater

Teater

Spør skogen

Uforløyst kvardagsfilosofi er ikkje nok til å lage godt teater av Morten Abels songar.

Barneteater

Nysgjer­rigper

Ei opplevingsrik framsyning som gir mat til undringa hjå dei minste.

Teater

Døde menn og tørste ­kvinner

«Døde menn og tørste kvinner» er et ambisiøst verk om tida, verden og menneskene.