Kunst

Verdien av en pinne

SKISSE: Utstillingen «Materialfølelse og virkekraft» består i all hovedsak av Iver Jåks’ arbeidstegninger, som denne av en nahppi – en samisk melkebolle. FOTO: INGER OG IVER JÅKS STIFTELSE, BONO SKISSE: Utstillingen «Materialfølelse og virkekraft» består i all hovedsak av Iver Jåks’ arbeidstegninger, som denne av en nahppi – en samisk melkebolle. FOTO: INGER OG IVER JÅKS STIFTELSE, BONO

Tegnerforbundet, Oslo

Presentasjon av Iver Jåks’ arbeider og nye verk av Laila Labba, niilas helander og Kurt Hermansen.

Kuratert av: Hanne Hammer Stien og Kristoffer Dolmen.

Står til 22. desember.

Om Iver Jåks (1932–2007) tenkte tilbake på sin første skoledag, var det lukta av en nyspisset blyant han husket best. Oppvokst i en reindriftsfamilie på Finnmarksvidda hadde han som gutt uttrykt seg ved å risse med kniv, og hadde aldri sett en «farget pinne» før læreren la den på pulten hans. Den umiddelbare fascinasjonen utviklet seg snart til en livslang kjærlighet, fortalte den samiske kunstneren til NRK i 2001.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Kunst

Kunst

Kosmiske dimen­sjoner

Unødig mange verk fra Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum i Herning har i vår reist nordover, tll Kristiansands Kunstsilo.

Kunst

Portretter fra steder

Sanseinntrykkene strømmer på i møte med Kristina C. Karlsens tekstilarbeider.

Essay

«Kroppen er et av de fineste uttrykks­midler som fins»

Else Hagen var svært opptatt av moderne dans. Hvordan påvirket det kunsten hennes?