Anmeldelse

Eleganse fra oven

Stavanger kunstmuseum er med rette med på å gi Ruth Asawas kunst fornyet oppmerksomhet.

DRAMATISKE SKYGGER: Ruth Asawas hengende arbeider kan lede tankene til verdensrommet. FOTO: STAVANGER KUNSTMUSEUM DRAMATISKE SKYGGER: Ruth Asawas hengende arbeider kan lede tankene til verdensrommet. FOTO: STAVANGER KUNSTMUSEUM

Stavanger kunstmuseum

Står til 22. januar

Hun sitter på gulvet i full kunstnerisk aktivitet, omgitt av fire små barn som later til å være del av den skapende prosessen. Over gruppen henger de grasiøse skulpturene hun har skapt med metalltråd og møysommelig håndarbeid. Publikums første møte med amerikanske Ruth Asawa (1926–2013) i «Citizen of the Universe», Stavanger kunstmuseums utstilling av livsverket hennes, befinner seg tett på avantgardens idé om å la liv og kunst bli ett. Bak det svart-hvite gruppebildet fra 1957 befinner Imogen Cunningham (1883–1976) seg, den amerikanske fotografen som aldersforskjellen til tross ble Asawas nære venninne, tok en rekke bilder av kunstneren og i likhet med henne levde store deler av sitt skapende liv på landets vestkyst.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Kultur

På tampen

Kva er verst for NRKs truverd: å krevja ute­sten­ging av Israel eller å lata som at Eurovision eksisterer i «drøm og fantasier»?

Historie

Nesten alle filmene om okku­pa­sjonstida har kommet de siste 25 årene.

Historie

Arne sang «Ja, vi elsker» for første gang. Bjarne ventet på at faren skulle komme hjem. I dag er det 80 år siden freden kom til Norge.