Dvelende: I sin nye essaysamling finstuderer Gunnhild Øyehaug skulpturer, malerier og levende bilder – med livlig utbytte.

Skriftbilder

STADIER: Gunnhild Øyehaug skriver om Edvard Munch. Her «Kvinnen i tre stadier» (1894). MALERI: KODE

«Eg var blitt ein robot, og det var svært beklageleg.» Den første setningen i Gunnhild Øyehaug-essayet «Kvinna: eit oppgjer» antyder at det denne gang er tale om noe ganske annet enn en tradisjonell kunsthistorisk artikkel om Edvard Munch-maleriet «Kvinnen i tre stadier» (1894), tekstens tema. Forteller-jeget nærmer seg det feirede verket fra det som tilsynelatende er dets nye liv som «eGunnhild». Etter hvert viser det seg imidlertid at hun stadig er et menneske, om enn et som har oppholdt seg litt for mye på nettstedet eMunch.no.

Bokmagasinet