Med NRKs «yngre og bredere»-satsing ekskluderer statskanalen bevisst sitt mest trofaste publikum.

17 år – resten av livet?

DISTRAHERBARE: Ungdommer bruker i gjennomsnitt bare sju sekunder på en nyhetsvideo. Er løsningen å tilpasse seg dette – eller bør NRK heller finne ut hvordan de kan holde fast unges oppmerksomhet, spør Hilde Halvorsrød. ILLUSTRASJONSBILDE: ANNIKEN C. MOHR Anniken C. Mohr /Klassekampen

Klassekampen trykket tirsdag 27. september en reportasje fra innsiden av NRKs ung-redaksjon, som siden 2018 har hatt som mål å nå ut til et yngre publikum gjennom prosjektet N17 – Nyheter for 17-åringer. Satsingen kom etter en undersøkelse i 2018, som skal ha vist at forsvinnende få unge i det hele tatt kjente til NRK Nyheter. Ung-redaksjonen har gått målrettet til verks med å skreddersy et nyhetstilbud til denne gruppen, blant annet med nyheter spesialtilpasset Snapchat og TikTok.

Kronikk