Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Kronikk

17 år – resten av livet?

Med NRKs «yngre og bredere»-satsing ekskluderer statskanalen bevisst sitt mest trofaste publikum.

DISTRAHERBARE: Ungdommer bruker i gjennomsnitt bare sju sekunder på en nyhetsvideo. Er løsningen å tilpasse seg dette – eller bør NRK heller finne ut hvordan de kan holde fast unges oppmerksomhet, spør Hilde Halvorsrød. ILLUSTRASJONSBILDE: ANNIKEN C. MOHR Anniken C. Mohr /Klassekampen

Klassekampen trykket tirsdag 27. september en reportasje fra innsiden av NRKs ung-redaksjon, som siden 2018 har hatt som mål å nå ut til et yngre publikum gjennom prosjektet N17 – Nyheter for 17-åringer. Satsingen kom etter en undersøkelse i 2018, som skal ha vist at forsvinnende få unge i det hele tatt kjente til NRK Nyheter. Ung-redaksjonen har gått målrettet til verks med å skreddersy et nyhetstilbud til denne gruppen, blant annet med nyheter spesialtilpasset Snapchat og TikTok.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?