Intervju

Vemodige verden

Mer moll i monitor: Folketrioen Ævestaden fant hverandre gjennom strengeinstrumenter og dødstematikk.

UNDER SKYENE: Levina Storåkern, Eir Vatn Strøm og Kenneth Lien gjør som de vil i musikken. Slikt blir det Folkelarm-pris av. Hanna Kristin HjardarUNDER SKYENE: Levina Storåkern, Eir Vatn Strøm og Kenneth Lien gjør som de vil i musikken. Slikt blir det Folkelarm-pris av. Hanna Kristin Hjardar

Det er litt for lett å ty til klisjeer når man skal prøve å forklare Ævestaden. Det gamle møter det nye – et friskt pust i folkemusikken! – en fornyer av sjanger og så videre. Samtidig lar faktisk Ævestaden i sin essens det gamle møte det nye – både i instrumenter, lydbilde og tekst. Og det klarer de altså uten at det noen gang føles tvungent. Trioen vever den eldgamle lyren og en nesten truende, droneaktig bakgrunnstone inn i hverandre med den største naturlighet. Det samme gjør de med 1800-tallets religiøse tekster som «Und mig Gud», side om side med sine egne – som på sitt beste har en type underfundig, ekte nærvær: Jag vill flytta till en annan stad igen / Jag vill finna nån där som saknar mig när jag reser sen.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Ved veis ende

Axel Skalstad (1992-2025)

I av forrige uke kom den triste nyheten om at den svært begavede trommeslageren Axel Skalstad hadde dødd den 9. juni, bare 32 år gammel. Minneordene strømmet på fra flere hold i dagene som fulgte. Det er tydelig at Skalstad har rukket å sette dype spor hos en stor mengde musikkelskere, musikerkolleger, skribenter og andre som var tett knyttet til norsk jazz- og musikkliv: både i kraft av sitt betydelige talent som musiker og som medmenneske. Skalstad ble født i Fiskum i Buskerud, men ble etter hvert kongsbergenser, noe som sikkert gjorde sitt for å tenne jazzgnisten hos en ung musikerspire. Han ble også viktig for jazzmiljøet i byen og var med på å tenne jazzgnisten hos andre, unge musikerspirer. Aller først spilte Skalstad i metalband, allerede før tenårene, blant annet sammen med bassisten Christian Meaas Svendsen. Og de to impulsene, jazz og rock – og ulike sjatteringer, variasjoner og mikser av disse – skulle trommisen arbeide mye med i sin karriere. Skalstad studerte jazz ved Sund Folkehøgskole og gikk deretter på jazzlinja ved NTNU.

Ved veis ende

I solskinn og skygger

Som leder av Beach Boys løftet Brian Wilson (1942-2025) tenåringer ut i sola – før melankoli og grandiose ambisjoner tok bolig i sangene hans.

Intervju

Stein og rock

Hvordan har det seg at Halden får fram så mange gode gitarister? Vi har snakket med tre av de fremste: Geir Sundstøl, Freddy Holm og Simen Følstad Nilsen.