Anmeldelse

Vokt dere for hyklerne

For Esben Esther Pirelli Benestads Jesus er kjærligheten størst av alt.

ENDIMENSJONAL: I sin gestalting av Jesus kunne Esben Esther Pirelli Benestad med fordel ha brukt kropp og stemme mer ekspressivt. Men det er mye som står på spill i «Evangeliet etter Jesus».FOTO: FIN SERCK-HANSSEN ENDIMENSJONAL: I sin gestalting av Jesus kunne Esben Esther Pirelli Benestad med fordel ha brukt kropp og stemme mer ekspressivt. Men det er mye som står på spill i «Evangeliet etter Jesus».FOTO: FIN SERCK-HANSSEN

Av Jo Clifford

Oversatt av Elisabeth Thorsen

Teater Innlandet, Hamar

Med: Esben Esther Pirelli Benestad og Ingrid Frivold

Regi: Terje Strømdahl

Dramaturg: Jørgen Strickert

Kostymedesign: Kristin Bengtson

Ritualer og teater har mange likheter. Man antar at teatret har sitt utgangspunkt i ritualet, i tilbedelsene av fruktbarhetsguden Dionysos i antikkens Aten. Men der ritualet har en transformerende kraft, er en teaterforestilling som regel en etterligning, en underholdende, kunstnerisk samhandling der mindre står på spill.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Kultur

På tampen

Kva er verst for NRKs truverd: å krevja ute­sten­ging av Israel eller å lata som at Eurovision eksisterer i «drøm og fantasier»?

Historie

Nesten alle filmene om okku­pa­sjonstida har kommet de siste 25 årene.

Historie

Arne sang «Ja, vi elsker» for første gang. Bjarne ventet på at faren skulle komme hjem. I dag er det 80 år siden freden kom til Norge.