Du kan bla til neste sideBla med piltastene

For Esben Esther Pirelli Benestads Jesus er kjærligheten størst av alt.

Vokt dere for hyklerne

ENDIMENSJONAL: I sin gestalting av Jesus kunne Esben Esther Pirelli Benestad med fordel ha brukt kropp og stemme mer ekspressivt. Men det er mye som står på spill i «Evangeliet etter Jesus».FOTO: FIN SERCK-HANSSEN

Som teater er «Evangeliet etter Jesus» for statisk og flat. Men budskapet er viktig.

Av Jo Clifford

Oversatt av Elisabeth Thorsen

Teater Innlandet, Hamar

Med: Esben Esther Pirelli Benestad og Ingrid Frivold

Regi: Terje Strømdahl

Dramaturg: Jørgen Strickert

Kostymedesign: Kristin Bengtson

Ritualer og teater har mange likheter. Man antar at teatret har sitt utgangspunkt i ritualet, i tilbedelsene av fruktbarhetsguden Dionysos i antikkens Aten. Men der ritualet har en transformerende kraft, er en teaterforestilling som regel en etterligning, en underholdende, kunstnerisk samhandling der mindre står på spill.