Transport

Betaler prisen for konkurs

Budbilsjåførene jobbet opptil 14 timer i døgnet. De har ikke fått lønna de hadde krav på:

TAPT: Sjåførene Krzysztof Wirkiewicz, Chis Golebiewski, Piotr Kaliski og Kenneth Jordalen sier at det var én jobb å kjøre og en annen å sjekke at lønna var riktig. Arbeidsplassen deres gikk til slutt konkurs. Foto: Tom Henning BratlieTAPT: Sjåførene Krzysztof Wirkiewicz, Chis Golebiewski, Piotr Kaliski og Kenneth Jordalen sier at det var én jobb å kjøre og en annen å sjekke at lønna var riktig. Arbeidsplassen deres gikk til slutt konkurs. Foto: Tom Henning Bratlie

Desember 2021: 31 år gamle Chris Golebiewski gnir seg i øynene og ser på klokka. Den viser 04.00. Om en time må han være på plass på Holmen vest i Oslo for å hente nybakte brød. Golebiewski hiver seg i varebilen og kjører vestover uten å vite hvor lang denne arbeidsdagen kommer til å bli. De varme brødene er bare begynnelsen. Seinere skal han levere vaskemaskiner og kjøleskap til hus og leiligheter på kryss og tvers av Oslo-området. Når 31-åringen tror han er ferdig for dagen, ringer sjefen med et nytt oppdrag, forteller Golebiewski.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?