Åpenhetsloven gir et kraftfullt verktøy for å sikre arbeidstakeres rettigheter globalt.

Den nye åpenheten

MER ENN LUFT: 1. juli vedtok stortinget en ny åpenhetslov. Med den kan sportsgiganter som Nike tvinges til etterfølgelse av regler i egne leverandørkjeder. FOTO: TIMOTHY A. CLARY, AFP/NTB TIMOTHY A. CLARY

Den såkalte åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli. Fra nå av må større selskaper som selger varer og tjenester i Norge ta ansvar for arbeidsforhold og menneskerettigheter i egen leverandørkjede. De må også være åpne om hva de konkret gjør for å sikre arbeidernes rettigheter. Det skjer ved en årlig, offentlig tilgjengelig rapport og ved, innen tre uker, å svare enhver som spør om selskapets etikkarbeid eller spørsmål knyttet til spesifikke varer eller tjenester. Arbeidet med denne loven begynte i en felles erkjennelse av at kleskjedene aldri ville gjøre dette arbeidet frivillig, samtidig som prioritering av etikk, global solidaritet og forbrukerhandling er nøkler til bedre arbeidsforhold, uansett sektor.

Kronikk