Cd-boks

Alle disse Bach’ene

Dypdykk: I Bach-familiens historie, med Akademie für Alte Musik Berlin som veiledere.

FLØYTEKONSERT I SLOTTET SANSSOUCI: Med Fredrik den Store på fløyte i midten, som møter blikket til den cembalo-spillende Carl Philipp Emanuel Bach. PORTRETT: ADOLPH MEMZEL, 1852/STATLICHE MUSEN ZU BERLIN FLØYTEKONSERT I SLOTTET SANSSOUCI: Med Fredrik den Store på fløyte i midten, som møter blikket til den cembalo-spillende Carl Philipp Emanuel Bach. PORTRETT: ADOLPH MEMZEL, 1852/STATLICHE MUSEN ZU BERLIN
Album

«The Bach Dynasty»

Johann Sebastian, Carl Philipp Emanuel, Johann Ludwig, Wilhelm Friedemann, Johann Christian

Album

Akademie für Alte Musik Berlin

Alle vet hvem vi snakker om når vi sier Bach, for vi snakker jo om Johann Sebastian (1685-1750). Men egentlig er det ingen komponist der det er like viktig å spesifisere fornavnet. Bach’ene var så mange at det største musikalske oppslagsverket, Grove Music Online, nevner 79 i slekten, hvor 14 har selvstendige biografier.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Intervju

Midt i musikk­festen

På lørdag er det duket for Musikkfest, også kjent som Musikkens dag, i store deler av hovedstaden.

Intervju

Etter sviket

Little Simz legger ikke mye imellom på sin nye plate. Hun vil at lytteren skal høre henne i sin råeste form.

Kommentar

Appetitt for selvde­struksjon

David Bowies berømte uttalelse fra 1999, om hvordan han ser internettet som en «alien life form», ikke et verktøy, gjelder dobbelt når vi snakker om kunstig intelligens. «We’re on the cusp of something exhilirating and terrifying», sa rockens fremste kameleon ved årtusenskiftet. Ti år senere stod Bowies bransje, platebransjen, i en dyp krise. For selv om alle med blikket på framtida hadde sett det komme, tok det lang tid for plateselskapene å innse det åpenbare: internett forandret alt, og i løpet av få år gikk vi fra cd-er, via nedlastbare filer, til strømming. Bransjen var dårlig forberedt. Det førte til hva journalist og forfatter Steve Knopper kalte «platebransjens spektakulære fall i den digitale tidsalderen». I Knoppers 2009-bok «Appetite for Self-Destruction» intervjuet han hundrevis av musikkmennesker, han diskuterte bransjens grådighet, mangel på visjoner og egne evne til å havne bakpå. «The end is near», konkluderte han med den gang da.