Kron og mynt

Å skape arbeid

Er det bra for Norge at ulønnsomme næringer beslaglegger arbeidskraft?

© ILLUSTRASJON: KNUT LØVÅS, KNUTLVAS@GMAIL.COM © ILLUSTRASJON: KNUT LØVÅS, KNUTLVAS@GMAIL.COM

At noe kan «skape arbeidsplasser» er et hyppig brukt argument for hvorfor vi burde bruke penger på noens hjertesak. Dersom subsidiene skaper arbeidsplasser, er det angivelig bare å kjøre på. Men argumentet bygger på et sviktende økonomisk resonnement. I stedet for å si at en aktivitet «skaper så og så mange arbeidsplasser» kunne man sagt at aktiviteten legger «beslag på så og så mye arbeidskraft». I stedet for å si at «dette vil skape masse arbeidsplasser» kunne man sagt at «dette blir dyrt».

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kron og mynt

Dollar­he­ge­mo­niet viser oss kor domi­ne­rande USA framleis er i handels- og utanriks­po­li­tikken.

Nå skal trans­port­veiene helst være korte og handels­part­nerne vennlig­sin­nede.

Hvorfor denne frykten for en organisert, men ansvarlig, arbei­der­klasse?