Transport

SER INGEN FRAMTID FOR SELVSTENDIGE

Han kjørte på oppdrag for statlige Bring. Nå tar han oppgjør med rovdrift på selvstendig næringsdrivende sjåfører:

PARKERT: Trond Øverby viser Klassekampen sin gamle arbeidsplass. Etter mange år på veien som selvstendig næringsdrivende budbilsjåfør har han parkert bilen. Gjennom et langt yrkesliv har han sett bransjen endre seg til det verre. Nå roper han varsko. Foto: Tom Henning BratliePARKERT: Trond Øverby viser Klassekampen sin gamle arbeidsplass. Etter mange år på veien som selvstendig næringsdrivende budbilsjåfør har han parkert bilen. Gjennom et langt yrkesliv har han sett bransjen endre seg til det verre. Nå roper han varsko. Foto: Tom Henning Bratlie

Da rakettene stilnet nyttårsaften år 2000, startet et nytt kapittel for Trond Øverby. Han sa opp en fast jobb som ingeniør, opprettet et enkeltpersonforetak og begynte som selvstendig næringsdrivende budbilsjåfør. I begynnelsen tjente han godt. Spol tjue år fram i tid. Øverby kjører fortsatt budbil, men siden den gang har utgiftene skutt i været uten at inntektene har hengt med.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?