I god tro

Å lage film i Teheran

To iranske filmer i Cannes illustrerer det religiøse patriarkatets paradokser.

«KVALM FILM»: Filmen «Holy Spider» og skuespiller Zar Amir Ebrahimi, som ble prisbelønt i Cannes i år, har fått sterke reaksjoner fra presteskapet i Iran. FOTO: PROFILE PICTURES «KVALM FILM»: Filmen «Holy Spider» og skuespiller Zar Amir Ebrahimi, som ble prisbelønt i Cannes i år, har fått sterke reaksjoner fra presteskapet i Iran. FOTO: PROFILE PICTURES

Årets filmfestival i Cannes var et stolt og samtidig sårt øyeblikk for iranere. En iransk skuespiller vant prisen for beste kvinnelige skuespiller. Iran hadde to filmer på festivalen, og begge filmene hadde kvinnelige hovedroller som konkurrerte om samme pris. En av disse filmene var laget i Iran, den andre utenfor Iran. Forskjellen mellom de to var som mellom himmel og jord. Én laget under sterk sensur og kontroll, den andre i den frie verden, begge med hendelser i Iran som tema.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

I god tro

Venstre­si­das motstand mot den katolske kirka synes å være stivnet i rigor mortis.

Bok-Norge pumper ut bøker som forsterker nordmenns fore­stil­ling om kulturell overle­genhet.

Hva handlet reak­sjo­nene på solidaritets­markeringen i Kampen kirke egentlig om?