Teater

Kvinnehat i klartekst

Misogynien i «Faderen» provoserer, men blir aldri virkelig sjokkerende.

RASER: Det rasende kvinnehatet til rittmesteren (Svein Roger Karlsen) framstår nesten komisk, selv om det har ubehagelige undertoner. FOTO: PERNILLE SANDBERG RASER: Det rasende kvinnehatet til rittmesteren (Svein Roger Karlsen) framstår nesten komisk, selv om det har ubehagelige undertoner. FOTO: PERNILLE SANDBERG

Det Norske Teatret, Oslo.

Av: August Strindberg.

Regi: Eirik Stubø.

Oversettelse: Kristin Sørsdal.

Scenograf og kostymedesigner: Erlend Birkeland

Med: Svein Roger Karlsen, Kirsti Stubø, Gina Bernhoft Gørvell, Britt Langlie, Lasse Kolsrud, Svein Tindberg og Christian Ruud Kallum.

I August Strindbergs «Faderen» omtaler tittelkarakteren kvinner som «fiender». Her møter vi den betydningsfulle rittmesteren som ligger i en bitter konflikt med konen Laura om dattera Berthas framtid. Faren vil at hun skal dra til byen for å utdanne seg som lærer, mens mora ønsker at hun skal bo hjemme og bli maler. Etter hvert utvikler konflikten seg til et spørsmål om farskap: Hvordan kan en mann med sikkerhet vite at han er far til sitt barn?

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Teater

Teater

Spør skogen

Uforløyst kvardagsfilosofi er ikkje nok til å lage godt teater av Morten Abels songar.

Barneteater

Nysgjer­rigper

Ei opplevingsrik framsyning som gir mat til undringa hjå dei minste.

Teater

Døde menn og tørste ­kvinner

«Døde menn og tørste kvinner» er et ambisiøst verk om tida, verden og menneskene.