Teater

Kvinnehat i klartekst

Misogynien i «Faderen» provoserer, men blir aldri virkelig sjokkerende.

RASER: Det rasende kvinnehatet til rittmesteren (Svein Roger Karlsen) framstår nesten komisk, selv om det har ubehagelige undertoner. FOTO: PERNILLE SANDBERG RASER: Det rasende kvinnehatet til rittmesteren (Svein Roger Karlsen) framstår nesten komisk, selv om det har ubehagelige undertoner. FOTO: PERNILLE SANDBERG

Det Norske Teatret, Oslo.

Av: August Strindberg.

Regi: Eirik Stubø.

Oversettelse: Kristin Sørsdal.

Scenograf og kostymedesigner: Erlend Birkeland

Med: Svein Roger Karlsen, Kirsti Stubø, Gina Bernhoft Gørvell, Britt Langlie, Lasse Kolsrud, Svein Tindberg og Christian Ruud Kallum.

I August Strindbergs «Faderen» omtaler tittelkarakteren kvinner som «fiender». Her møter vi den betydningsfulle rittmesteren som ligger i en bitter konflikt med konen Laura om dattera Berthas framtid. Faren vil at hun skal dra til byen for å utdanne seg som lærer, mens mora ønsker at hun skal bo hjemme og bli maler. Etter hvert utvikler konflikten seg til et spørsmål om farskap: Hvordan kan en mann med sikkerhet vite at han er far til sitt barn?

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Teater

Teater

Stormen

Ei oppsetjing med klår tematikk, men ei ikkje like klår forteljing bak.

Teater

Loke

Mytisk, mytologisk og litt mystisk, men først og fremst sanseleg og opplevingsrikt.

Teater

Den ­uendelege historia

Aldri før har jeg sett en ­familieforestilling som stoler så mye på kunstens kraft og barns evne til meddiktning.