Kronikk

En ukrainsk utfordring

Myndighetene bør ikke fraskrive seg ansvaret for morsmålsundervisning for nyankomne flyktningbarn.

MIDLERTIDIG: Ukrainske flyktninger har fått kollektiv beskyttelse i Norge, men mange vil nok dra tilbake etter krigens slutt. Da må vi ta hensyn til det i opplæringen, skriver forfatteren. Her statsminister Jonas Gahr Støre på besøk på Byskolen i Sandefjord, der han møtte ukrainske elever. FOTO: OLE BERG-RUSTEN, NTB Ole Berg-RustenMIDLERTIDIG: Ukrainske flyktninger har fått kollektiv beskyttelse i Norge, men mange vil nok dra tilbake etter krigens slutt. Da må vi ta hensyn til det i opplæringen, skriver forfatteren. Her statsminister Jonas Gahr Støre på besøk på Byskolen i Sandefjord, der han møtte ukrainske elever. FOTO: OLE BERG-RUSTEN, NTB Ole Berg-Rusten

Det jobbes på spreng for å få barn og ungdommer fra Ukraina så raskt som mulig inn i skolen. Flyktningene har imidlertid kun fått midlertidig kollektiv beskyttelse. Når det generelle beskyttelsesbehovet bortfaller, vil ordninga oppheves. Det kan fort bli starten på et nytt mareritt for de elevene vi nå tar imot, hvis vi ikke tar hensyn til det i opplæringa.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kronikk

Hva lærer vi egentlig om verden, når pris­vinnende økonomer bruker teorier som skubber globale maktstruk­turer til siden?

Mens USA mobi­li­serer til en tekno­logisk måne­lan­ding, svarer Norge med utred­ninger. Nå må vi sikre oss nasjonal kritisk KI-in­fra­struktur.

Boikott NRK