Arbeidsliv

Kan bli pensjons­ta­pere

Én av fire arbeidere med innskuddspensjon får bare minstesats på jobben:

IKKE FETT: Charlott Pedersen jobber på Lampehuset i Oslo og tjener 220 kroner timen. Hun er blant mange ansatte som bare får 2 prosent i pensjonssparing gjennom jobben. Her fra da Klassekampen møtte henne i 2020. FOTO: CHRISTOPHER OLSSØN Christopher OlssønIKKE FETT: Charlott Pedersen jobber på Lampehuset i Oslo og tjener 220 kroner timen. Hun er blant mange ansatte som bare får 2 prosent i pensjonssparing gjennom jobben. Her fra da Klassekampen møtte henne i 2020. FOTO: CHRISTOPHER OLSSØN Christopher Olssøn

Hva skal man leve av når man blir gammel? Fra staten får vi en folketrygd. Men for svært mange vil den, som følge av pensjonsreformen, gi en ganske lav pensjon. Derfor er det viktig hva slags pensjonsordning man har gjennom jobben.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Innenriks

Arbeidsliv

Ridvan Ademi ble nektet sykelønn da mora lå for døden. Det trengs bedre ordninger, mener Olaug Bollestad, som selv ble sykmeldt da mannen fikk hjerne­blød­ning.

Fagbevegelsen

Venstre­sida dominerer i LO: – Rødt og SV treffer arbeidere mer

Arbeidsliv

Fagfor­bundet og LO mener kommune­an­satte har rett til sykepenger selv om arbeids­giver eller Nav er uenig. Nå tar de saken til Arbeids­retten.