Kunsten å konfron­tere

VIDDET OG VIDDEN: Máret Ánne Sara er én av tre samiske k­unstnere som tar over den nordiske paviljongen under kunstbiennalen i V­enezia denne våren. Det har ikke gått til hodet på henne. – Når du bor i Kautokeino, så betyr det ikke så veldig mye. De færreste i min familie kjenner til Veneziabiennalen, og når jeg forsøker å forklare, er ikke interessen veldig stor, sier Sara med et smil. Marius Fiskumpost@mariusfiskum.noVIDDET OG VIDDEN: Máret Ánne Sara er én av tre samiske k­unstnere som tar over den nordiske paviljongen under kunstbiennalen i V­enezia denne våren. Det har ikke gått til hodet på henne. – Når du bor i Kautokeino, så betyr det ikke så veldig mye. De færreste i min familie kjenner til Veneziabiennalen, og når jeg forsøker å forklare, er ikke interessen veldig stor, sier Sara med et smil. Marius Fiskumpost@mariusfiskum.no

De der bruker jeg til å formgi noen av arbeidene som skal til Venezia, sier kunstner Máret Ánne Sara om de oppblåste kondomene som ligger på gulvet.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Portrett

Påtrop­pende UiO-rektor Ragnhild Hennum er ikke redd for ameri­kanske tilstander. Høner, derimot.

Mora til Tyr Markus Røe ble ikke sint for at han tatoverte seg i ansiktet – hun betalte for det.

Ken André Ottesen ville til Totens rake motsetning. Det måtte bli Bergen.